Gul sverddrager og pygme-sverddrager - tips og råd?

Hei, jeg leker med alternative fiskesammensetninger til min 63-liter (som det er en stund til at kommer opp). Ett alternativ går på å ha sulawesi-snegler og evt. andre snegler, men vil gjerne også ha noen fisk. Her ser det ut til at ovennevnte sverddragere er det nærmeste jeg kommer gode partnere til sullene (mht. vannverdier, temperatur, plass og lynne).

Noen spørsmål om disse:

1) Er de lette å få tak i i dyrebutikker, eller evt. privat? Tips om hvor/hvem?

2) Har forstått det slik at gul sverddrager man får kjøpt ikke alltid er gul sverddrager - hvordan sikre seg at man får den rette arten?

3) Plass til pygme-sverddrager: Fiskebasen sier 70 liter. De har små kull, er små, men trenger å være i grupper. Vil 63 liter (delt med snegler og kanskje reker) være helt uaktuelt til pygme, eller kan det gå?

4) Plass til gul sverddrager: Fiskebasen sier 50 liter, selv om den blir litt større enn og antakelig reproduserer seg mer enn pygme. Er det fordi gul s. ikke trenger å være i grupper at den er satt opp med så lite plass? Hvor mange kunne jeg hatt i 63 liter? (Blir det mye yngel, må jeg selge unna)

Fiskevelferd er viktig for meg, så hvis dere mener dette er en dårlig ide, leter jeg etter andre alternativer (evt. holder kun snegler i karet)!
Glemte å presisere at jeg, hvis det blir aktuelt, tenker å velge en av artene, ikke begge...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap