Skadet guppy

Hei,

en av hann guppiene har blitt nappet av halefinnen, og som jeg har merket det, blir bare mer og mer nappet....
Jeg lurte på om den kan være i samme fødekasse som guppy-ynglene? slik at vannet sirkulerer og fisken samtidig får være i samme kar, bare i "beskyttelse"... men problemet er at jeg vet ikke om den kommer til å spise ynglene eller ikke... jeg hadde ca 16 yngler i begynnelsen, men ALLE klarte å komme seg ut av den kassa på en eller annen måte, og mange av dem ble spist, nå har jeg 3 yngler igjen, og jeg tror ikke de klarer å komme ut av den kassa igjen ettersom de er blitt for store for å svømme gjennom hullene (hvis det var det de gjorde første gang)... de er ca. 3 uker gamle nå og jeg vet ikke om jeg burde legge guppy hannen sammen med dem... hva skal jeg gjøre?
Det første du burde gjøre, er å tenke over hva som skjer hvis du lar hannguppyen gå i den trange fødekassen en periode. Den vil absolutt ikke trives der. Men kan hende du får skaden til å gro... men hva så? Problemet har jo ikke forsvunnet, selv om skaden gror, ikke sant? Så fort du slipper han ut igjen, er det samme problemet der ennå: de som "mobber" og biter i de lange finnene hans.
Det er ikke et ukjent fenomen at fisk som "reddes" ut av akvariet og blir plassert i trange små beholdere og bøtter, dør av det stresset. Enten fangenskapet, innfangingen eller mobbingen, kanskje alt sammenlagt blir for mye stress. Stress dreper flere fisk enn noe annet.

Vet du hvem som mobber guppyen din? Hva slags andre fisk har du i akvariet? Er det tetraer eller barber som hakker på guppyen muligens? Kampfisk har også en tendens til å mislike andre fisk med slørfinner.

Problemet kan kun løses ved at du lar være å sette sammen fisk som ikke går sammen. Sånn er det bare. Ikke alle akvariefisk trives i lag. Noen liker ikke slørfinner og jakter på og biter dem i stykker, mobber og hakker på fisk som har slike finner. Da må du rett og slett fange inn og selge/gi bort de fiskene som mobber, ELLER selge fisken som blir mobbet. Du må bestemme deg for hvem du vil beholde.
Har kun guppyer, endlers og palettciklider. mistenker selvfølgelig palettciklidene, de er alle yngel enda, men hva er løsningen? Selv vil jeg bli kvitt alle bortsett fra èn hann og èn hunn, men dyrebutikken vil ikke ha dem, og jeg har ikke noen løsninger... vil ikke avlive dem heller. Og de er lynraske og umulige (for meg) og fange dem med mindre jeg tømmer 70-80% av vannet...
Da tipper jeg det er palettciklidene. Ciklider kan være kjent for å være "nappere" og hugge etter andre fisk, og være litt territoriale. De blir kjønnsmodne før du vet ordet av det, og da dukker aggresjonen opp samtidig.

Hvis det er tømming av akvariet som må til for å fange de, så gjør du det. Eller du kan kjøpe en fiskefelle! Det finnes en utrolig smart fiskefelle å få kjøpt, sånn som denne. Jeg hadde en sånn selv, og jeg skal love deg at den var god å ha når vriene fisk skulle fanges inn. Det var bare å binde en tråd i fallem-døren, lade fellen med noe fiskegodteri, og så sette seg rolig ned og vente. Selv den skyeste mallen kom snikende frem om jeg slo av lyset i tillegg, og gikk etterhvert i fella. De lar seg friste om maten i fellen er god nok. F.eks. frosne, røde mygglarver til ciklidene dine, det ville nok lokke dem inn ganske kjapt. Når fisken er kommet helt inn i fella, slipper du tråden du holder i, og falldøra smeller igjen med fisken inni. Så er det bare å løfte opp fellen med fisken i

En slik felle er gull verdt, og lurt å ha i skapet når man driver med akvarium Jeg fikk bruk for min mange ganger opp gjennom årene, og slapp å ramponere og tømme akvariet for å fange visse fisk.
ja men hva skal jeg gjøre med dem etter at de er fanget? er bare 1 dyrebutikk her, og de vil ikke ha dem
Du kan f.eks. legge ut annonse her på AF, under "rubrikk", eller legge ut annonse på finn.no. Begge deler er gratis
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap