Varmebehandling hvitprikk

Hei

Er rimelig sikker på at alle mine 3 endlers har fått hvitprikk, har også guppier, ancistrus og Palettciklide i karet, men ser ingenting på dem.
Vurderer å bruke varmebehandling nå for å bli kvitt dem, men problemet er at palettciklider ikke tåler mer enn 26 grader ifølge akvaforum, og guppier 28. Hva skal jeg gjøre? Hva er løsningen? har en 10 liter jeg kan ha de friske oppi imens, men ciklidene vil jo drepe samtlige guppier da...
Å flytte fisker er ikke en god løsning, sjansen er stor for at du drar smitten med deg og får den tilbake i karet når fiskene settes tilbake. Hvis det er hvitprikk, da...snodig at ingen andre har tegn til angrep. Kan du ikke ta noen bilder ?

Varmebehandling er en veldig tøff prosess for fiskene, siden du må så høyt i temperatur. Hvis fiskene er det minste svake, dør de fortere av varmebehandlingen enn av sykdommen.
Skal legge ut bilder når jeg kommer hjem håper virkelig ikke jeg mister disse endlersene, liker dem så godt
Ble ganske dårlig... måtte ta bilder med iPaden
Som sagt er det kun endlersene, har ikke sett noe på noen av de andre fiskene, og alle "oppfører" seg normalt, selv disse tre.
Er 110% sikker på at det er hvitprikk, alle tre har fått det over hele kroppen, og jeg så en på halen til en hann endler og en yngel nå nettopp. Hva skal jeg gjøre for å hindre at resten blir smittet?!
Hvis jeg bestiller medisiner, så er jo nok fiskene døde for lengst før jeg får dem i posten! og jeg vet ikke engang hvilke som er bra mot hvitprikk og hvilke ikke...

Har lest om denne varmebehandling metoden, men som sagt, så klarer palettciklidene mer enn 26 grader! og hvis jeg flytter dem ut imens, kan de bringe sykdommen tilbake senere! sitter fast.
Nå er det slik at veldig få fisker tåler 31 grader over noen lang tid. At det står 23-26 i Fiskebasen for paletten betyr at dette er den temperatur de kan gå i permanent. På Endlers står det 18-28...så den tåler heller ikke godt over 30 grader over lengre tid. De må ikke holdes på en slik temperatur lenger enn høyst nødvendig.

Hadde du bestilt medisin da vi snakket om dette for to dager siden, så hadde den vært i posten nå. Du kan f.eks. ringe til Webzoo og spørre om de kan hastesende en flaske JBL Punktol til deg.
Hvitprikk
Jeg driver med varmebehandling nå, har hatt 32 grader siden torsdag. Har fortsall litt hvitprikk igjen på et par kardinaltetraer og sommerfuglciklider. Men går fremover.

Har mye forskjellig fisk, bl.a et par palettciklider. De har tålt dette helt fint hittil.

Skal se og få bestilt det straks! En venn sa at han kunne låne meg en ekstra luftpumpe slik at det blir mer oksygen dersom jeg bruker denne varmebehandlingen. Vil dette kunne komme tilbake i fremtiden, eller er det slik at en fisk kan bli "immun" etter at den har fått sykdommen første gang?
Nei, fisk blir ikke immun mot hvitprikk, dette er ikke en bakterie eller et virus man opparbeider immunitet mot...det er parasitter.

En annen ting er at hvitprikk-smitte ofte fins i et akvarium, men stort sett er det kun fisker med nedsatt motstandskraft som blir angrepet.

Litt ekstra luft kan være en god ide. Ta også et godt vannbytte på minst 30-40 % med nøye slamsuging, før du begynner å medisinere. Hvis du har noe kull/karbon-svamp i filteret dette fjernes før du medisinerer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap