Quintana atrizona.... hvor får jeg tak i denne fisken?

Har vært så utrolig heldig og funnet denne etter at jeg meldte meg inn i Poecilia. Hadde en hann og to damer. Ene damen døde en grusom død, i pumpa. (denne er selvfølgelig byttet ut nå)

Det jeg ønsker meg mer enn det meste, er å få tak i fler av denne vakre fisken, men det er visst lettere sagt enn gjort. Spør man i butikker, så har de ikke hørt om den, og heller ikke står den i fiskeboken de bruker. Men jeg vet at den finnes, og jeg vet at jeg har veldig lyst på fler av den. (en dame og en mann, blir veldig mye innavl etter svært kort tid)

Er det noen der ute som kan hjelpe meg?
Du kan se hvem som har fisken i artslisten til Poecilia
Det var det første jeg gjorde, når jeg ble medlem der Men om du kikker etter selv, så er det kun meg og en til, som har denne på artslisten sin. Nå har jeg trolig vært så heldig å finne en som har noen i Arendal, og da blir det ikke lenge til jeg tar turen dit. (klarer forresten fisk seg i bilen i rundt 4 timer, for det tar meg ca så lang tid å dra hjem derfra. Er det noen forhåndsregler jeg burde ta?)

Enten må den være veldig sjelden, eller så må det være lite interesse for denne fisken. Sistnevnte kan jeg ikke forstå, da den etter min mening er utrolig vakker.
Den er utrolig vakker og svært ettertraktet i Europa.

Solgte mine på Generalforsamlingen i Danmark for 10 måneder siden. Det var mange som ville ha dem.
Det har jeg ikke noe problem med å forstå. Det var jo bildene dine som gjorde at jeg falt pladask da. Denne funksjonen med tilfeldige bekjentskaper, er litt farlig. Man finner fisk man forelsker seg fullstendig i, og så er de nesten umulig å få tak i.

Siden du har hatt denne selv, så vet du kanskje hvor mange yngel man kan håpe på. Damen her er ganske så gravid, men hun er nok ikke voksen enda. Er vel rundt 2 cm.
Q. atrizona er lite produktiv. Tipper at 5-10 er et vanlig kull. Kommer endel an på størrelsen på hunnen og form osv.

Sørg for gode gjemmeplasser blandt flyteplanter og lite strøm i vannet. Akvarier til disse små-artene må være uten filterinnsug.
Det har jeg sørget for. Mistet jo ei av damene mine pga pumpen, så nå har de en slik yngelpumpe. (en slik med filter uten boks utenpå).

Leste nemlig et sted på nett at de fikk 20 unger, men jeg trodde jo ikke jeg ville få det, siden hun er så liten enda. Var forresten på en engelsk side, som også brukte bildet ditt.

Skal skynde meg å få lagt noen flyteplanter i karet nå. Spiser de egentlig ungene sine? Har lest at de ikke gjør det, men du vet nok bedre.

De er i utgangspunktet ikke spessielt kannibalistiske. Jeg har aldri observert at de spiser yngel. Synes dog at gjemmeplasser er lurt siden de fleste arter kan finne på å ta en yngel i ny og ne. Når fiskene er lite produktive har man lite å gå på når det gjelder svinn.

Godt mulig at en stor frisk hunn kan produsere 20 yngel, men jeg tror nok at et vesentlig lavere antall er mer vanlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap