Kjønn på guppy yngel

Har samlet 12 - 15 guppy yngel av ulik alder oppi et eget akvarium, sammen med en ancistrus og en skokk små blå reker. Av de første jeg samlet inn, 5 stk - så var den 1 hann og 4 hunner. De resterende er yngre, men det ser ut som om det bare er hunner?? Er det noen forhold som kan påvirke kjønn, eller er det max uflaks? Synes jeg tidlig kunne se det på den som ble hann.
Og - er gh 8 tilstrekkelig for guppy? 
Plussmedlem
Hei, AWi.

Ja, det er ikke bare rein genetikk som påvirker guppy-kjønn. Temperatur er også en faktor. Høyere temp vil gi flere hanner og vice versa.
Videre spiller også epigenetiske faktorer en rolle, sånn som diett, stress og andre miljøpåvirkninger.
Under normale akvarieforhold er det nok genetikk og temperatur som er de mest fremtredende påvirkerne.

GH 8 bør være greit for guppy.
Takk for svar! Så spennende at temperaturen påvirker kjønnet! Hadde en mistanke om at dette ikke virket helt 50/50 tilfeldig. Jeg har omkring 23 - 24 i mine kar, hva bør det ligge på hvis jeg vil ha flere hanner?  
Plussmedlem
Det vet jeg egentlig ikke. Guppy kan gå i temperaturer opp mot 27-28 grader, så presumptivt skulle du kunne få noen flere hanner om du beveger deg opp til rundt 26 kanskje?

Viktig å huske på at man heller ikke vil ha overskudd av hanner i akvarier der man huser begge kjønn. Da lever hunnene vesentlig kortere.
Kan jo bli slitsomt for gutta med 10 damer på hver også 😄 Kan gi bort til dyrebutikken her hvis jeg får for mange. Det som er dumt er at den lille hannen er utrolig fin, knall gul og oransje.  Får øke temp litt og se kanskje... 
Tilfeldig bekjentskap
© Sondre Giertsen
Reklame for plussmedlemskap