- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Hvilken levendefødende er snillest, minst trussel for reker og malleyngel?
Hvilken levendefødende er snillest, minst trussel for reker og malleyngel?
Har et kar hvor det bor maller og kirsebærreker. Finnes det en levendefødende art, som ikke vil utgjøre noen fare for eventuelle reke og mallebabyer?
De jeg har og velge mellom foreløpig er : Priapella Intermedia, Dvergtannkarper, Quintana atrizona, Guppy, og snart Phallichthys tico. Vet jo at Sverddragere, Platy og Molly blir for stort/slemt.
De jeg har og velge mellom foreløpig er : Priapella Intermedia, Dvergtannkarper, Quintana atrizona, Guppy, og snart Phallichthys tico. Vet jo at Sverddragere, Platy og Molly blir for stort/slemt.
Postet 11.01.06 kl 22:49
Postet 11.01.06 kl 23:47
Planen var jo egentlig at Quintana atrizona skulle gå i dette karet. Så du mener at det kan gå bra? Jeg har ikke turt å flytte dem hit, siden de blir litt "store", og var redd de skulle spise rekene. Derfor er de i et veldig lite kar foreløpig, fordi jeg ikke helt vet hvor jeg kan flytte dem. Om de skulle gå her, uten å spise reker eller malleyngel, så hadde jo det vært helt supert.
Takker så mye for svar.
Takker så mye for svar.
Postet 11.01.06 kl 23:59
Postet 12.01.06 kl 00:02
Da må jeg enda en gang bare takke for svar. Alltid veldig bra og få svar av deg, da man etter litt tid her inne vet at du har peiling på det du snakker om.
Da flytter Quintana snart, og så ser mann på litt svinn som naturlig. Er litt redd for å flytte paret nå, da hunnen er gravid. Er redd at vannet ikke er helt likt, og vet ikke om det da er noen fare for de hun bærer. Vil ikke at babyer skal gå tapt fordi mor blir stresset/får ulik vannverdi.
Da flytter Quintana snart, og så ser mann på litt svinn som naturlig. Er litt redd for å flytte paret nå, da hunnen er gravid. Er redd at vannet ikke er helt likt, og vet ikke om det da er noen fare for de hun bærer. Vil ikke at babyer skal gå tapt fordi mor blir stresset/får ulik vannverdi.
Postet 12.01.06 kl 00:21
Postet 12.01.06 kl 01:04
Da sier du det jeg tenkte. Og det er jo bra. Tenkte å flytte henne etter fødselen, for å ikke stresse henne. Da venter jeg litt til, for hun har fått "åpning", så det er nok ikke lenge til. Har du noen formening om hvor lenge jeg bør vente etter fødselen. Føler at de levendefødende ikke tåler så mye, rett etter en fødsel.
Postet 12.01.06 kl 01:16
Selfinne mollyer er absolutt ikke aggressive mot yngel etter min erfaring. Det har hendt 1 gang at en mor spiste opp all yngelen sin i fødekaret mitt, men som regel gidder ikke de voksne å bry seg om de små. Mine rundt 20 seilfinne mollyer svømmer sammen sin egen yngel i alle størrelser. Yngelen er redd de store voksne, men de voksne gidder ikke bry seg om de små bøtteknottene
Men sverddragere er slemme mot yngel ja
Men sverddragere er slemme mot yngel ja
Postet 19.01.06 kl 15:48
Hei. Seilfinnemolly har jeg ikke greie på, da jeg bare har små gullmolly selv. Men plassen gikk til en av mine ekte levendefødende, da det var litt plassmangel her.
Fint at du kan ha de små sammen med de store da, for da trenger du jo ikke yngelkar.
Og sverddragere spiser vel alt de kommer over. Så en av mine bøyde seg og spiste en av ungene sine, før den var kommet helt ut.
Fint at du kan ha de små sammen med de store da, for da trenger du jo ikke yngelkar.
Og sverddragere spiser vel alt de kommer over. Så en av mine bøyde seg og spiste en av ungene sine, før den var kommet helt ut.
Postet 19.01.06 kl 16:32