Platy med følelser?

Et litt teit spørsmål kanskje, men har platy følelser? Kan de bli glade i hverandre? Eller er det bare jeg som overfører egenskaper til de? Flyttet nemlig Big Mama, første platyen jeg fikk, over i fødekaret, og etter det har Martin, han jeg fikk samtidig, bynt å oppføre seg rart. Kan det være at han savner henne?
Kamfer
Et litt teit spørsmål kanskje, men har platy følelser? Kan de bli glade i hverandre? Eller er det bare jeg som overfører egenskaper til de? Kan det være at han savner henne?

Det virker i alle fall på meg som om de har favoritter, = kjæreste? kanskje. Har en rød korallplaty dame og her er en sunset wagtail platy gutt sjelden langt unna og forsvarer henne samt jager vekk andre hanner som prøver seg.
Det samme gjelder på et mickemus par platy. Hoa virker kanskje ikke så nøye men hannen her og er veldig eiesyk og jager vekk resten.

Hadde den røde korallplatyen i 30 litern en periode over 1 uke for å kanskje berge noen yngel, og hannen var veldig urolig og jagende hele denne perioden. Når damen kom tilbake ble han sitt vanlige jeg igjen, så kanskje det er kjærlighet?!
Ok. Da er det hvertfall ikke bare hannen min som er super-rar.
Tviler på at det er noe vi kan sammenligne med kjærlighet... Er nok heller herskesyke
Er jo gjerne slik i naturen at en hann er temmelig restriktiv mot hvilke andre hanner som får komme i nærheta av damene hans!

Platy er dog ikke den fisken som er mest revirdannende
Det virker som de har favoritter ja. Fisker kan reagere forskjellige utifra akkurat hvem de møter, men jeg tror ikke det er følelser. Tipper det er instinkter av noe slag, som får dem til å like noen og ikke like andre.
Har forresten 2 oransje og 1 sølvaktig seilfinne molly, som stadig krangler. Den sølvaktige begynner å hakke på de to andre, som krangler tilbake med den. Ingen av dem krangler med noen andre, men det kan ha å gjøre med at de andre hannene er større enn dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap