Phallichthys quadripunctatus, svake og utsatt for sykdom???

Fikk en startskultur av denne nydelige fisken, og har litt problemer med den. Mor fødte og dør to dager etter. Far får hvitt hode og ser ikke sprek ut. Ene babyen blir helt hvit (alle andre er ganske mørke når de er bittesmå), og ser heller ikke helt sprek ut.

Alle vannverdier er bra, fisken får artemia og grøntfor. Ser ut som de trives, men er det slik at de er svake?

Fikk samtidig en start med P. tico og disse er liksom kjent for å være veldig svake. Disse klarer seg helt fint i forhold til Phallichthys quadripunctatus.

Er det noe jeg gjør galt? Kan noen komme med gode råd, vær så snill.

Mvh

Lena
Trist å høre at det ikke går helt bra med dine P. quadripunctatus. Jeg vet ikke hva det er, men i Aqualog - all Livebearers and Halbeaks, så skriver de følgende om P. quadripunctatus: "(...) they tend to contact diseases - especially the pretty P. quadripunctatus is notorious for this." Dette kan jo tyde på at arten er mottakelig for sykdom... Selv har jeg ikke erfart dette, men det kan jo hende det har noe med vannverdiene dine å gjøre? Har du mer eller mindre pH nøytalt vann? Hva er temperaturen? Hos meg ligger temp på ca 22 grader.
Hei. PH ligger på ca 7, KH på ca 7 og GH på ca 7. Temp på 22-24. Ynglet som ble hvitt er forsvunnet, så jeg regner med at det har dødd. Gutten ser fortsatt litt pjusk ut, men han svømmer rundt og spiser godt.

Det virker jo som at de trives, så det er så trist når de blir "syke", og jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.

Får vel følge ekstra godt med dem, og krysse fingrene her. Resten av gjengen, ser heldigvis relativt oppegående ut.
Hei igjen!

Kom til å tenke på en ting: Kan det ha vært smitte i akvariet ditt før innsett av P. quadripunctatus - dog uten at du viste det - så kan vel denne ha ført til at dine "lett mottakelige" P. quadripunctatus nå viser symptomer og dør? Har du f.eks. hatt fisk i dette akvariet - før du satt P. q. oppi - som kan ha vært bærere av smitte, og dermed ført smitte inn i akvariet ditt?

Forslag til teori fra meg, men dessverre uten gode forslag til hva du bør gjøre. Eneste jeg kan komme på nå, er å sette noen individer over i et annet akvarium (spre risikoen), evt bare se om de som overlever vil formere seg videre etter at de har "overvunnet" smittepresset (dvs å bare ta det rolig, se saken ann).

Så kan det jo rett og slett være at de ikke klarte flyttingen så godt, og derfor har blitt mer mottakelige for smitte. Smitte som finnes "over alt".
Du er kanskje inne på noe der. Har hatt en del trøbbel med dette karet, men det er en god stund siden.

Men alt kan jo også være tilfeldig. Moren som døde, hadde en "blodflekk" bak ved magen. Dette kan jo kanskje skyldes tøff fødsel, og behøver jo ikke ha noe med sykdom å gjøre.

Nå i kveld er gutten litt sprekere, selv om den hvite flekken på hodet fortsatt er der.

Kan jo være at de bare trenger litt tid til å komme til hektene igjen etter den lange turen. Og at et nyfødt yngel dør, er jo ikke helt unormalt.

Nei, jeg får følge nøye med dem. Skulle fler vise tegn til å bli syke, flytter jeg dem og ser om det kan hjelpe.

Håper det snur nå, for de er så skjønne.

Takker også for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap