Quintana atrizona, noen som vet hvor lenge de går gravide?

Har ei frøken som fødte 16.01.06. Nå ser det ut som det snart (veldig snart) er på tide igjen, men det er da veldig tidlig, i forhold til andre levendefødende.

Noen som vet?
Nesten alle levendefødere har en syklus på omtrent 28 dager+-5 dager. Mine Q. atrizona var ganske nære 28 dager, og det er sikkert dine også.

Har lyst på Q. atrizona igjen Kul art
Damen hadde født da jeg våknet i dag. Ble egentlig ikke overrasket, da hun var nesten helt åpnet i går kveld. Det som da er negativt, er at det ikke finnes en eneste yngel å se.

Har en del grådige eplesnegler i karet, og de spiser ancistrus yngel i et jafs, så tanken min er at de må ha vært dødfødte og blitt spist.

Nå er jeg ganske nybegynner på denne arten, men med tanke på at hun fødte 10-14 levende unger for ca 25 dager siden, er det jo litt rart at alle skulle være døde nå.

Noen som har noen erfaring ang dette.

Og Håvard, du finner sikkert masse eksemplarer der du bor, det har i alle fall jeg hørt noen rykter om. Og hvis du ikke gjør det, så skal jeg gi deg beskjed når jeg får et lite overskudd. For disse er nemlig helt skjønne.
Var visst litt for kjapp der. Når jeg tittet godt inn i javamosen, så jeg noen små nurk som kikket fram. Kunne ikke se mer enn tre, men det er sikkert fler der. Får bare vente til de våger seg ut av mosen.
Bunnhoppere, ja (bellysliders)! Et par dager for tidlig kanskje. Det går ofte bra med dem allikevel
Er det vanlig at de holder seg nede om de er født litt for tidlig? Aldri hørt om bellysliders før jeg. Lyst til å utdype litt?

Takk for svar.
Bunnhoppere eller bellysliders på Engelsk er yngel som ikke greier å fylle svømmeblæra med gass for å justere oppdrift. De må altså kave for å holde seg oppe. Disse går ofte til grunne pga annen fisk eller mangel på mat. I et greit akvarium uten rovdyr vil bunnhoppere ofte bli ok etter et døgn eller to og fungere helt normalt. Det menes at årsaken til denne defekten er litt for tidlig fødsel, men det er kanskje mer sammensatt enn som så.

Over halvparten av mitt Belonesox belizanus kull på 14st. var bunnhoppere. Mange av disse døde etter en stund. Tilstanden med bunnhoppere er svært vanlig, og du vil garantert oppleve det igjen. Enkelte arter er mer utsatt enn andre.
Takker så mye for svar. Alltid moro å lære noe nytt.

Nå har tre av ynglene svømt opp og ligger nå og gjemmer seg i flyteplantene. Tre yngel er fortsatt og gjemmer seg i javamosen. Har ingen rovdyr i dette karet tror jeg, så da krysser jeg fingrene for at det går greit med alle sammen. (kirsebærreker, L-144, LDA01 og eplesnegler lever de sammen med)

Skal bli spennende og følge med i forhold til når neste fødsel kommer. Har bare tre gutter og to jenter, så det blir litt mas på disse damene. Men jeg skal være nøye med å registrere hvor mange dager det tar neste gang, for å se om det blir fler/sterkere yngel om hun holder på dem noen dager ekstra.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap