Guppybestand i ubalanse...

Jeg startet med 3 guppy hunner og 1 hann. i løpet av de første måndene ynglet de stadig, men så gikk det sykdom i karet. mistet først 2 hunner og kjøpte en ny for å holde balanse i kjønnsfordelinga. så døde hannen. jeg todde karet gikk rolige tider i møte, fordi jeg synes alle babyene (jeg hadde fanget i fødekaret) så ut til å være hunner. men rundt 3 mnd alder oppdager jeg at den ene etter den andre "blir" gutter. Jeg har altså tatt feil og ynglinga er nå igang igjen...
Saken er at jeg nå kunn har 2 store hunner (innkjøpt fisk) og 3 unge herrer på ca 3-4 mnd, Så har jeg (ganske sikkert) 1 hann og 2 hunner på ca 3 mnd. og så er det 2 på ca 2 mnd som jeg er i tvil om kjønn på. Og så har jeg nå 5 småtasser reddet opp i fødekar. Bør jeg kjøpe meg noen nye hunner for å få kjønnsbalanse nå, eller vente og se hvor mange hunner jeg har blandt ynglet? er redd for stress og sykdom med den bestanden jeg har. men har jeg plass til flere innkjøp når jeg nå med yngelet har 15 guppy + 2 maller i 46 literskar? Har ikke lyst å kvitte meg med disse flotte guttene mine heller, men skal prøve å la vær med å redde yngel framover... Hvor mange hunner og hanner er det optimale for 46literen min?
Hei!

Med såpass mange guppy, tror jeg ikke kjønnsfordelingen er så veldig nøye. For meg ser det ut som en OK sammensetning. Ser du derimot at hunnene hele tiden blir jaget av hannene, kan du selvfølgelig kvitte deg med noen hanner.

Synes det er en god ide å la yngel gå sammen med foreldrene framover, slik at det skjer en form for naturlig seleksjon. For meg virker det antallet fisker du har nå ok i en 46 liter.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap