Gravid Sverddrager?

Jeg har en sverddrager hun som virker gravid, magen er større enn på den andre sverddrageren.
Den som jeg tror er gravid har noe som minner om ynger eller noe slikt med svarte prikker som kan være øyne.
Disse er plassert bak "Magesekken" altså ligger disse helt bakkerst i kroppen.
Hun har noen hvite felter så man ser inn i henne.

Tyder dette på graviditet?
Jeg har tatt henne i et fødekar for sikkerhetsskyld...

Hvis hun venter yngel hva slags føde bør de få?
Jeg har Tetra babyfôr fra før av.

Tidligere hadde jeg molly yngel, men alle døde.
Foreldrene til mollyene ble syke å døde...


Bilde
Her er et bilde av hunnen...
Bakerst på innsiden av kroppen har hun små svarte prikker.
Jeg vet nå at hun trolig er gravid, men vil gjerne vite hvor lenge det kan være til hun skal føde...
Vanskelig å si om hun er sprenggravid eller ikke på dette bildet. Syntes imidlertid ikke at hun ser sprekkferdig ut

For gjerne med babyfor, dette er noe bedre for yngel enn vanlig flakfor.
Selv pleide jeg å suplere med knuste selskapserter, dette falt skikkelig i smak, og var med på å gi en raskere vekst enn med kun tørrfor.
Er nyklekket Artemia til å anbefale eller vil yngelet være for smått i begynnelsen til å kunne innta slikt fôr?

Hun er nå plassert i et slikt yngel oppdrets kar som du kan se på bilde.
Hvor lang tid vil du si at det er igjen til fødsel?
Man ser jp tydelig at det er noe inni bakerst på buken med små svarte flekker.
Det er ikke synlig på bildet...
Burde jeg fortsette å ha henne inni dette karet eller er det såpass lang tid igjen at jeg kan slippe henne ut.
Har ikke tilgang på flyteplanter eller eget avkarium for avling...
+ 2 Glupske voksne skivetetraer og kampfisk hann og to hunner...

Nå er jeg nybegynner selv, men jeg har hatt flere guppyer som har vært fødeklare men som absolutt ikke ville føde i fødekar. Når jeg flyttet dem tilbake fødte de på en gang. Denne gangen skiftet (etter å ha lest anbefaling på det) jeg 30 % av vannet og da fødte hun. Kanskje idé å prøve?
Har ikke så gode erfaringer med disse fødekarene, hos meg hoppet alltid fisken ut av karet før det var påtide å klemme ut yngelen.
Og greide dem ikke å hoppe ut, ja da holdt dem igjen yngelen til dem døde...

Nyklekket artemia er ett godt alternativ til kosthold til slike fisk, men de må også få noe grønnfor.
Har skiftet vann på akvariet...
Kan det være en ide å plassere henne i en 10 litersbøtte med vann fra akvariet og egen termostat for å holde temperaturen på vannet...
Jeg har en ekstra som jeg før hadde i akvariet.
En ting til...

Er selskaps erter vanlige tørkede erter eller frostne erter?
Frosne Ta av skallet først, det vil fort kunne forstoppe det mikroskopiske tarmsystemet til småtassene
Bilde av Sverddrager hun en uke senere
Vel...
Det har gått en uke siden jeg la ut bilde av hunnen og nå har jeg et nytt et...
Det vanskelig å si når hun vil føde.
Kjøpte i dyrebuttikken for over en uke siden ca. 9 dager siden.
Kanskje det er enklere for dere som har litt peiling på gravide fisker å kunne si hvor lang tid det kan være til en fødsel?
Bilde:
Jeg syns ikke hun ser fødeklar ut.

Har hun vært oppi det lille fødekaret hele tiden? Husk på at det ofte er svært stressende for fisken å bli sperret inne slik, og de vil ikke slippe yngelen før de føler seg trygge. Hun har jo ingen sjans å gjemme seg noen plass når hun er sperret inne i en glassboks.

Hun kan fint finne på å holde igjen yngelen fordi hun ikke er trygg, noe som gjerne fører til at både hunnen og yngelen dør.
Henger meg bak Tone her.

Ser ikke ut som hun skal yngle de nermeste dagene/ukene.
Jeg har latt fisken få svømme fritt på dagen og tar henne inn på natten i fall hun skulle føde mens alle sover.
Nå er det slik at jeg skal dra på vinterferie og da lurer jeg på om jeg bør la henne gå fritt eller ha henne i ynglekaret?
jeg kommer nok til å dra hjem i ofte for å mate dem.
(Skal til hytte 20 min fra byen)
Hvis hun skulle føde mens jeg er borte vil nok kampfiskene, sverddragerene og skivetretraene forsyne seg av ynglene.
Det er godt beplantet på bunnen, men ingen flyteplanter...
jeg har ikke noe spesielt peiling på sverddrager, men de 4-5 sverdragerne som har ynglet synes jeg har sett sprengferdige ut ganske lenge (mange uker) før det har kommet noe yngel

har foresten 18 småttiser nå, utrolig søte når de akkurat begynner å få fargene sine
24 yngler
I dag skjedde det.
Ca. kl. 08.00 fødte hunnen 24 små sverrdargeryngler!


Til Frank Angell:
Hvordan skal jeg servere de ertene uten skall?
I små biter eller hele?
Grattis!!
Fødte hun i fødekaret eller?
Gratulerer

Ertene kan du ta av skallet på og knuse før du serverer de. Vær obs på at dette vil forurense vannet veldig, så gi bare bittelitt av gangen. De små ynglene her har ikke plass til et knappenålshode i magen en gang. Er det rester igjen må du fjerne dem. Har du snegler (posthorn/pestsnegler e.l.) er de supre å ha oppi yngelkaret for å spise opp fórrester.
Jeg oppdaget barna i yngelkaret sammen med moren i morres, men jeg har ingen horn/sand snegler til å rydde.
Skal dra til dyrebutikken i morgen og se etter artmia.
Jeg skal skaffe noen segler itillegg.
Bør jeg skifte vann som jeg pleier (slamsuging hver 10. dag, skifting av 3x 10l vann)
Dyrebutikken hadde ikke artemia sist gang jeg var der fordi de ikke tar så mye inn av det pga. dårlig salg.
Får prøve å få dem til å bestille det...

Nå svømmer alle ynglene i fødekaret uten gitter og med en plante til å spise alger fra og gjemme seg i...
Grattis med yngel!!!

Som Tone sier, må ertene knuses. Munnen til yngelen er så små, at dem ikke er i stand til å gnage stykker av større biter med erter.

Av og til brukte jeg å fylle litt av denne ertemosen i engangssprøyter, da det er lettere dossere med en sprøyte. Yngelen mildt sagt hang på sprøyta i jakten på godbiter Etter foring, var det bare å legge sprøyta i kjøleskapet, slik at det ikke surnet til neste runde med mat (gav mat 6-10 ganger i døgnet til små yngel). Kast restene etter ett døgn, slik at mosen er fersk hele veien
Jeg har en 2 ml sprøte uten spiss som er brukt for å medisinere katta...
kan den brukes etter god rengjøring?

Ynglene virker som om de trives svært godt
Men nå ser jeg at hunnen/mora er mye tynnere enn den andre som jeg har.
Mistenker at den andre hunnen kan være gravid...
den er like tykk som moren en uke før fødselen.

Yngelene er søte med bleke gjennomsiktige kropper og store øyne
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap