- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Guppy:)
Guppy:)
Ser nå at mine 4 guppyer er blitt VELDIG runde, ser nesten ut til og sprekke snart..så jeg regner med at det snart er på tide med "bebiser".
Men jeg er fersk i dette...De føder levendes ike sant?
Burde jeg da putte de i en sånn yngeboks som kan flytte i karet? Som skjermer de fra de andre?
isåfall..burde jeg putte mødrene oppi ddee nå, ell vente til ynglene har kommet? Har plattyer, guppy, malle og neon tetraer!
Et annet spr..Nå i de siste dagene(har vært bortreist) så ser det ut som guppy hannene har vært i krig..de ser virkelig stygge ut i finnene...Men resten av de andre fiskene er ok..Prøver og titte etter hvem som herjer så fært..Men de er jo så yskyldige når jeg titter på Hvem kan være den skyldige??
har foresten kampfisk hanne oxo*blush* men han virker som og væfre rolig og yskyldig..holder seg for seg selv..
Men jeg er fersk i dette...De føder levendes ike sant?
Burde jeg da putte de i en sånn yngeboks som kan flytte i karet? Som skjermer de fra de andre?
isåfall..burde jeg putte mødrene oppi ddee nå, ell vente til ynglene har kommet? Har plattyer, guppy, malle og neon tetraer!
Et annet spr..Nå i de siste dagene(har vært bortreist) så ser det ut som guppy hannene har vært i krig..de ser virkelig stygge ut i finnene...Men resten av de andre fiskene er ok..Prøver og titte etter hvem som herjer så fært..Men de er jo så yskyldige når jeg titter på Hvem kan være den skyldige??
har foresten kampfisk hanne oxo*blush* men han virker som og væfre rolig og yskyldig..holder seg for seg selv..
Postet 27.02.06 kl 00:11
Med den blandingen i ett og samme kar, vil INGEN guppy babies overleve. Du trenger et fødebur av netting, eller aller helst et eget oppvekstkar for guppy. Ei romslig bøtte med noen planter og en varmekolbe i fungerer også som et godt andrevalg...
Angående skadene på dine hann-guppyer, tipper jeg de har slåss seg imellom, eventuelt er blitt jaget av platy. Neontetra og ancistrus er iallfall ingen trussel. En sint kampfisk-hann kan absolutt være det...
Angående skadene på dine hann-guppyer, tipper jeg de har slåss seg imellom, eventuelt er blitt jaget av platy. Neontetra og ancistrus er iallfall ingen trussel. En sint kampfisk-hann kan absolutt være det...
Postet 27.02.06 kl 02:14
Postet 27.02.06 kl 10:54
hehe...
Ja, jeg veit jeg har mye rart..Men det er nybegynerfeil, men jeg har spurt i dyrebutikkene om hvem fisk jeg kunne ha sammen med min kampfisk..Og da endte jeg opp med disse..De sa nemlig helt forskjellige alle sammen, og jeg ble jo veldig usikker!Men kampfisken virker vweldig rolig..jeg sitter ved siden av karet hele tia ettersom jeg har skreivebordet mitt der..Han gjør dem aldri noe så lenge jeg har sett! Og det er jo problemet..De alle virker så rolige og snille når jeg er her Så jeg kan liksom ikke ¨få skilt dem
Jeg har et lite 25liters kar, med pumte uten varmekolbe..Men den pumpa virker så VELDIG sterk vAR FOR STERK TIL kampfisken..Kan den brukes som ynglekar?
Jeg har et lite 25liters kar, med pumte uten varmekolbe..Men den pumpa virker så VELDIG sterk vAR FOR STERK TIL kampfisken..Kan den brukes som ynglekar?
Postet 27.02.06 kl 12:27
Postet 27.02.06 kl 12:48
Endret: 27.02.06 kl 12:50
hmm..
Mener bare at når kampfisken var der, virket det som det "utsuget"(som pumper vannet ut av pumpa) var for sterk..og han lå bare oppeter puma og kava....Men han er jo mye større og kanskje har lett for å blui tatt av strømmen, mens ynglene blir jo lette..har det noe å si?
Men burde jeg skille hunnene fra resten nå?? Før ynglet kommer??
Men burde jeg skille hunnene fra resten nå?? Før ynglet kommer??
Postet 27.02.06 kl 16:38
Postet 27.02.06 kl 17:34
hmm..
Jeg puttet de i en sånn liten "fødebok" som flyter i vannet i akvariumet mitt, men nå er den ene døs.... Hva f** skjedde...Stress ettersom de er puttet i en mindre "kar", sykdom? (fins det sykdom som gjør at de eser ut?).
Hnmmm.....skal ikke være lett og være nybegyner med fisk alltså:/
Hnmmm.....skal ikke være lett og være nybegyner med fisk alltså:/
Postet 01.03.06 kl 12:27
her er noen tips=)
jeg har hatt en del guppyer som har fødet
hvis du går på dyrebutikken og kjøper et fødekar og putter mamma`n oppi der så overlver nok de fleste ungene=)
for da kommer ungene ut og så detter de ned under den "skiva" som er der de kommer da ikke ut og mora kan ikke spise de.. og etterpå kan du bare ta ut mamma`n og ta vekk den "skiva" så ungene kan svømme fritt oppi den=) der kan de nok være ti lde er store nok til å ikke passe inn i munnen til de største fiskene dine.. en venninne av meg puttet fiskene i en bolla, med sand og noen planter i.. dette var et kjempe fint "akvarium" til de ble større=)
en sånn fødekasse koster ikke masse...
og til yngelmat kan du godt gå knust flakfôr.. jeg pleier å knuse malletabletter, flakfôr og kampfiskfôr.. dette klarer de p spise ganske fint=)
lykke til med guppy ungene da
hvis du går på dyrebutikken og kjøper et fødekar og putter mamma`n oppi der så overlver nok de fleste ungene=)
for da kommer ungene ut og så detter de ned under den "skiva" som er der de kommer da ikke ut og mora kan ikke spise de.. og etterpå kan du bare ta ut mamma`n og ta vekk den "skiva" så ungene kan svømme fritt oppi den=) der kan de nok være ti lde er store nok til å ikke passe inn i munnen til de største fiskene dine.. en venninne av meg puttet fiskene i en bolla, med sand og noen planter i.. dette var et kjempe fint "akvarium" til de ble større=)
en sånn fødekasse koster ikke masse...
og til yngelmat kan du godt gå knust flakfôr.. jeg pleier å knuse malletabletter, flakfôr og kampfiskfôr.. dette klarer de p spise ganske fint=)
lykke til med guppy ungene da
Postet 01.03.06 kl 16:35
Jeg anbefaler ikke å putte hunnen i fødekaret. Prøvde dette en gang, hunnen ble kjempestressa og jeg fikk sykdom i karet. Jeg har ei plastikkplante flytende i karet som gjemmested for yngel, og når jeg ser det har kommet noen fisker jeg dem opp i fødekaret med en spiseskje. Det fungerer kjempefint! Egentlig alt for bra, jeg klarer bare ikke å la være med å redde dem... og det kommer stadig kull... Men det er kjempe gøy da!
Postet 20.03.06 kl 22:59
Ang. guppy
Jeg kjøpte 2 guppy hoer for 2 1/2 uke siden da var den ene allerede god og rund. Hun er blitt litt rundere i det siste. Å som den forhåpningsfulle jeg er titter jeg i karet et ti talls ganger i løpet av dagen på jakt etter yngel eller en tynn tråd som vistnok skal synes rett før det store skjer.
Hvor lenge må jeg vente?
Hvor lenge må jeg vente?
Postet 20.03.06 kl 23:15
Postet 21.03.06 kl 01:08
Ørjan RasmussenDu må vente litt til :P .... tar vel rundt 3 uker mellom hvert "slipp".
Hos meg tok det mellom 4 - 6 uker mellom hvert kull. En dame hadde kortere intervaller, mens en annen hadde nærmere 6 uker hver gang.
De blir så tykke at du tror at de sprekker. (ser ut som en koffert med hank rett før) Når du studerer dem ser du at de blir mer urolig siste døgnet før fødselen, det har ikke slått feil her.
Jeaneatte:
Kanskje guppy damene dine har født nå, men det kommer jo hele tiden nye kull:
Jeg har en 30liter som jeg sist brukte til føde/yngelkar til platy (også levendeføder). Lot damen gå der til hun fødte (ca 1 uke). Det var endel som ble oppspist (av neontetra, mora selv og noen 3 og 4 mndr platy yngel), måtte flytte storspiserne - men målet er jo ikke å ha 100% overlevelse.
Kanskje du kan bruke 28 litern til de høygravide damene og til yngelen etterpå? Har sluttet helt å ha den høygravide mora oppi fødekar. Det gjør dem så stresset. Har opplevd at de kniper igjen til yngelen dør inni mora. Det var guppy jeg hadde i den tiden.
Har et fødenett som jeg har brukt noen ganger. Mora får bedre plass og yngelen får bedre vannkvalitet.
Har du har litt planter som yngelen kan gjemme seg i klarer de å komme seg unna sultne munner når de er 1 - 2 uker gamle. Endel tetra er veldig glupske og spiser gjerne yngel om de får tak i de.
Har vanlig innredning i karet, og det vanskeliggjør jo rengjøring. Pga mye mating her har jeg snegler, reker og kuhlii ål til å hjelpe å spise opp matrester. Har en innvendig pumpe og det fungerer godt. Det ser ikke ut som om ungene blir dratt inn i pumpe innsuget.
Postet 21.03.06 kl 08:35
Fødekar
Jeg anbefaler ikke å bruke fødekar, fordi flere av hunnene mine har prøvd å rømme, eller holdt igjen ungene helt til fisken døde =/
Postet 04.04.06 kl 19:11
Postet 07.04.06 kl 17:57
Postet 08.04.06 kl 10:34
Postet 08.04.06 kl 10:58
Postet 08.04.06 kl 16:25
Endelig
For to dager siden fisket jeg opp 10 yngel som jeg puttet i 25l sammen med molly yngelen (ja da, jeg vet det står i profilen at jeg skulle la alt gå sin naturlige gang. Men jeg klarte ikke å se på at de voksne fiskene jagde så fælt på dem!)
Og i dag var jaggu den feiteste av dem blitt tynn igjen også. Mange små tasser som svømmer rundt og prøver å gjemme seg.
Det jeg tror gjorde utslaget var at jeg hevet temperaturen fra 24 til 26 grader. Leste om noen andre som hadde guppyer som holdt igjen hvis tempen kom under 26 grader.
Og i dag var jaggu den feiteste av dem blitt tynn igjen også. Mange små tasser som svømmer rundt og prøver å gjemme seg.
Det jeg tror gjorde utslaget var at jeg hevet temperaturen fra 24 til 26 grader. Leste om noen andre som hadde guppyer som holdt igjen hvis tempen kom under 26 grader.
Postet 29.04.06 kl 01:34
Postet 29.04.06 kl 08:44