Hurra!!!Vi har fått 40 barn!!..og HJELP!!!!

Seilfinnemor har født 40(!!) barn i fødekaret! Gud så moro,jeg er helt stum!!
Hun "fødte" også noen runde blanke/grønne perler,hva er det??

Hvor ofte skal de ha mat?Kan jeg knuse flakfor å gi dem? Skal jeg gi dem mat nå?
Gi dem knust flakfor med det samme. Mikroskopisk lite om gangen og så ofte du gidder. Putt noen vanlige pestsnegler, posthornsnegler eller sandsnegler oppi fødekaret. De spiser opp restene og holder fødekaret rent. Sneglene er et must!

Vil videre anbefale deg å kjøpe dekapsulerte artemiacyster. Med det vokser yngelen mye-mye raskere enn med flakfor. Lykke til
Takk for svar,får håpe de har snegler på butikken da i morgen,jeg har ingen snegler selv!
Dekapsulerte artemiacyster,hva er det?Får jeg det på dyrebutikk?
Det får du kjøpt i 100grams pose på dyrebutikk (hvis dem har).
Liss Nilsen
Takk for svar,får håpe de har snegler på butikken da i morgen,jeg har ingen snegler selv!


Du kan sikkert smiske til deg noen fra Frank

(Hvis han har da)
Jeg har endel eplesnegler om det er ønskelig. 150,- for frakten..
Grattis!!!

Dekapsulerte artemiacyster er "egg" (cyster) med saltvannskrepsen artemia. "Dekapsulerte" vil si at det ytterste skallet er tatt bort, noe som er en fordel for dette er veldig hardt (kan skjære istykker en yngeltarm), i tillegg til at det er en del bakterier man får bort ved dekapsulering.

Du rigger en artemiaklekker (gjerne med kon bunn -> god omrøring), f. eks. ei stor flaske med tuten ned, og du må ha KRAFTIG luftbobling (luftpumpe uten luftestein). Varmekolbe (28 grader). Som sagt er det en saltvannskreps, så du salter opp vannet til 20-30 promille (20-30 g salt pr liter vann). Bruk et knivfedd natron (stabiliserer pH). Artemiaen klekker etter ca 24 timer.

Etter klekking kan du stoppe luftbobling noen minutter (5 min), og skall synker da til bunnen. (Dekk gjerne flaska med noe svart, og ta et lys over. Du får da skall på bunn og artemia i toppsjiktet.) Så bruker du en artemiasil (kjøp den sammen med cystene), og vasker artemiaen forsiktig i temperert vann. Den er så klar til utfôring.

Dersom du ikke skal fôre alt med en gang, kan du oppbevare artemia ved 4-5 grader (med luftbobling i reint saltvann. Ved korttidslagring og liten tetthet, er det mulig det går bra uten luft). Artemiaen har begrenset levetid i ferskvann (ca 5 timer). Død/uspist artemia må fjernes fra yngelkaret (her kan sneglene være til god hjelp), men også viktig med gode vannbytter!! Lykke til!!
Er nok dårlig med sneiler å tigge fra meg Om det er av interesse, var jeg innom Tropehagen i dag, og dem har akkurat fått inn tigersneiler. Disse er også mulig å bruke i fødekar

Artemia er ett fremmedord på disse breddegrader, men frossen artemia er å få tak i.
Tropehagen har forøvrig artemiaegg, men disse er med skall. Sil til å sile artemia er det derimot dårlig med

Grattis med yngel, forresten!!
Inaktiv bruker
mat til sølvmolly babyar? + sniglar??
hei! lurer på kva mat baby mollyene skal ha? har fått vite mye forsjellig.
har også fått vite at eg må ha sniglar i nettingbure som babyene bor i, stemmer dette?
Jo da, følg rådet RuthA e Bakk ga deg!! Før du får skaffa annet fôr, bør du straks knuse flakfôr og fôre ynglen med det. De kan ikke gå lenge uten mat før de dør!

Ang. eplesnegler, er du ikke nødt til å ha det, men de tar fôrrester og evt døde yngel o.l. Liten hevert eller pipette kan du også bruke (med stor forsiktighet), uansett er det viktig å holde yngelkar så reine som mulig. Du hadde fødenett? -Her er det jo en del gjennomstrømning, og det meste av dritt vil vel gå ut.
Inaktiv bruker
hm.... vel, tror kansje fødenett kan stemme ja.... er på en måte et firkantet bur med netting rundt....
fiskene har fått mat nå, håper ein del av dei klarer seg. 11 av 12 hørest neste for bra ut, mer er kansje vanelig?
er helt ny i dette, så føler meg temmelig dum...
-marte-
Vi fikk 40 barn,hittill har "bare" 15 klart seg. Men de som er igjen nå vokser godt og virker sterke.Eller,bortsett fra en av dem som er bare halve str av de andre.
Så noe frafall må du kanskje regne med. Men jeg vet ikke sikkert,er nybegynner jeg
Inaktiv bruker
11 har faktisk forandret seg til 13 nå... forstår ikkje heilt korleis det har gått føre seg eg men... tok jo ut mora etter at der var komt 11..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap