Salt og Molly

Kjøpte to stk Black molly lyrehale i dag, men jeg synes de oppfører seg rart.

De oppholder seg i et hjørne av akvariet helt i overflaten. Hunnen puster veldig fort. Hadde lang tilvenning på dem.

Har et par skalarer, neontetra, kuliål og en ancistrus. 125l kar.

Glemte selvfølgelig å spørre på butikken om de hadde salt i vannet (dumme meg).

Vannverdier:
No3- 6
No2- 0
GH - 9
KH - 9
PH - 6,9

Hva gjør jeg? Tilsetter jeg salt? Evt. hvor mye?
Kan noen svare
er litt bekymret da skjønner dere. Synes de er flotte fisker og det ville være synd om de ikke skulle klare seg.
Molly trives best hvis de er flere, føler seg tryggere da.
Jeg har ikke salt i vannet til mine og har enda ikke hatt sopp-problemer. Men man vet jo aldri
Det var merkelig.... Men bruker du Co2 i akvariumet ditt, som plantegjødning?

Du skriver at du har en KH på 9, men oppgir samtidig en ph på under 7...?
Dette henger ikke sammen, en av testene der (eller begge) må vise noe feil. Med så pass høy kh ville du hatt en del høyere ph, med mindre du har noe som presser ph ned (typisk Co2). Det ser ut som minst en av de to testene er feil, enten kh eller ph.

Hva slags test-sett bruker du? Strips eller dråpetester?

PS!
Salt kurerer ikke alt....
Folk "salter" fiskene sine for alt, det er jo ikke noe mirakelmiddel heller.
Jeg ville bare byttet 25% av vannet, og sett det an. Friskt vann kan gjøre underverker og det skader uansett aldri med et vannbytte.
Har co2, test strips (ups leste feil kh er mellom 5 og 6), har aldri brukt salt før.

Tenkte at det kanskje fikk "ferskvannsjokk" hvis de hadde stått i salt/brakkvann i butikken.
Bestemor!
Jeg endte opp som bestemor i natt, men har bare klart å berge to av ca 20 yngel (skalarene mine ble nok mett i natt ja). Men hoa puster fremdeles like fort. Vann verdiene er de samme som i går. Håper det går bra.

Yngelen har jeg puttet i en isboks som får flyte i karet. Håper jeg klarer å ta meg av den
molly er jo brakkvannsfisk og bør ha salt i karet, mens ancistrus ikke tåler salt.
FS
molly er jo brakkvannsfisk og bør ha salt i karet, mens ancistrus ikke tåler salt.

Ettersom hva jeg har fått med meg må de ikke. De har lett for å få soppsykdommer i ferskvann, og det er derfor man gjerne putter salt i. Mine går som sagt uten salt og yngler, spiser og vokser som bare det - uten tegn til sykdom.
Lealaus
[QUOTE=FS]molly er jo brakkvannsfisk og bør ha salt i karet, mens ancistrus ikke tåler salt.

Ettersom hva jeg har fått med meg må de ikke. De har lett for å få soppsykdommer i ferskvann, og det er derfor man gjerne putter salt i. Mine går som sagt uten salt og yngler, spiser og vokser som bare det - uten tegn til sykdom.

de er ialtfall brakkvannsfisk...
Det er jo ingen som svarer på det jeg virkelig vil vite

1. Kan de få "ferskvanns sjokk"?

2. Evt. hvor mye salt kan jeg ha i?

Jeg ønsker ikke å bruke salt bestandig, men jeg tenkte at jeg kanskje må i en overgangs periode for å venne mollyene av med salt, men jeg ønsker heller ikke å skade ancistrusen min, Antirust.
Først av alt: det finnes flere typer molly, og det er forskjell i hvor lett dem utsettes for sopp i ferskvann.
De vanlige mollyartene, er ferskvannsfisk, med relativt stor tolleranse for salt. Enkeltindivider av arten vil oppholde seg i vann som er noe brakk, deler av livet.
Den rene brakkvannsvarianten av levendefødere, er seilfinnemollyen poecilia latipinna. Denne blir forøvrig litt mindre enn den vanlige seilfinnemolly man finner i handelen.

Det er ikke noen bestemt forutsetting at alle levendefødere trenger salt i vannet for å forhinde sykdom. Svært mange har slike fisk uten problemer i rent ferskvann.

Så over til spørsmålene til dunderbabe:
1. Tviler på at dem vil få ferskvannssjokk, med den lille forskjell det er i saltverdi mellom butikkvann og ditt eget akvarie.
2. 0,1% salt er nok det mest vanlige å ha til slike fisk, også annen fisk kan leve i dette. 0,1% tilsvarer 10 gram pr 10 liter. Dosser gradvis, om du absolutt skal salte
Takker for svar tilsatte litt salt og etter ca 30 min roet det hele seg. Har funnet en yngel til så nå er vi oppe i hele 3 levende
dumperbabe
Takker for svar tilsatte litt salt og etter ca 30 min roet det hele seg. Har funnet en yngel til så nå er vi oppe i hele 3 levende :-)

så bra
Levende fødende
Som det blir sagt disse krever selskap ,,,,, gjerne 5 stk av hver... Men fy f.... for noen fisker " driter og spiser i ett......... og yngler værre en kaniner. "" Sort gyppy burde de hete ""

Hei Mona
Så hva du mente om salt og jeg er tildels litt enig og litt uenig.

I naturen får de jo litt salt naturlig, dette er jo med på å hjelpe på balasen til fisken.
Litt salt av og til er ikke å forakte,men alt med måte.
Man kan greie seg uten,men er litt lurt da det styrker fiskens evne til å holde sitt forsvar på topp.
kan jo være greit det.

Tror det er viktiger for folk med mindre kar,større stressfaktor og der jeg mener at å skifte mye vann kan forstyrre bakteriefloraen.

Vel vel, er enig i at vannskift 1 gang i uka er optimalt, 40-50 prosent tror jeg er litt mye, men 1/3 går da greit.

Det kommer jo litt ann på hvordan karene faktisk blir behandlet, det er bra med renslighet,men overrenslighet kan stresse fisken og ødelegge eller skape verdier som aldri helt greier seg selvstendig.

Dette bare på egen erfaring naturligvis, etter alt funket og floraen var fin ,går det vel helt greit på større kar, om man da ikke støvsuger bunnen i tillegg hver uke.
Alt er realtivt sies det..

Dette er dog ikke et angrep,hører mye på deg mona, mye fornuft og mye kan du som jeg ikke kan,men dette er jeg litt uenig da, sorry.

Mvh

No clue
No clue
Så hva du mente om salt og jeg er tildels litt enig og litt uenig. I naturen får de jo litt salt naturlig, dette er jo med på å hjelpe på balasen til fisken. Litt salt av og til er ikke å forakte,men alt med måte.

Det vil alltid være to delte leire på det temaet der Så nei, jeg tar det absolutt ikke ille opp at du skrev det til meg, men jeg må nok si: "sorry, jeg står steinhardt fast på min mening der"

Jeg er i mot bruk av salt, rett og slett fordi fiskene jeg har er fra sør-amerikanske biotoper der vannet er så godt som kjemisk fritt for salter og mineraler. Du må nærmest ha laboratorie-utstyr for å måle f.eks. hardheten i vannet, så lite er det. Salt finnes overhodet ikke i vannet. Så jeg vet ikke helt hvor du får det fra at de "i naturen får salt naturlig". Ikke mine fisk iallefall.
De får overhodet ikke noe salt i sitt vann i naturen - garantert.

Jeg unntar levendefødere av grunner som dette:

Fisk som guppy og molly lever over svært store områder, de er veldig utbredt. Derfor har de utviklet evnen til å leve i brakkvann i perioder, fordi de da kan ferdes i elvemunningen i kystområder også. Og trives godt med det. Men de er egentlig ferskvannsfisk, de også.

Fisken jeg har MÅ ikke ha salt i vannet, absolutt ikke en tøddel.
Jeg har diverse tetra, diverse Apistogramma, mange Corydoras, og noen Ancistrus.
Salt.
Nei, det finnes sikkert fisker som du nevner ,når du sier det,men de aller fleste som platy,sverddragere,guppy,noen ciklider og andre får det nok.
Det var jo det jeg ble fortalt og folk henviste til artikler på forumet om emnet,men tror deg på at det finnes arter som ikke skal ha,men finner det litt utrolig at salt ikke finnes overalt, i alle elver overalt, man har det i mineraler,fjell,jord, y name it,at det er microskopiske mengder er det nok.

Jeg leste også at salt kan styrke fisken å opprettholde en balanse bedre"husket ikke hvilken" ,men poenget var at fisken kunne bruke energien bedre til å bekjempe sykdommer eller andre ting.

Rotete skrevet,men mener du var med på en slik diskusjon?

Meninger finnes det alt om, men ved sykdom eller sår,sopp på fisk har det sin misjon det har jeg sett selv.

mvh

No clue
Denne tråden har jo snart 1\2 årsjubileum, så det er vel neppe noe særlig poeng å starte ennå en "saltkrig" på grunn av de fiskene dumperbarbe sleit litt med

Vil bare minne om at fagmessig er det mye som defineres som salt, men i akvariesammenheng mener vi rett å slett NaCl. Finnes masse salter i naturen, både fra berg, nedbør og tobeinte tullinger. NaCl, derimot, er det lite spredning av, dette finner man som kjent i havet, og i en del saltsjøer.
Det gjelder å holde tunga rett å kjeften, for å holde alle begrepene på plass
No clue
Jeg leste også at salt kan styrke fisken å opprettholde en balanse bedre"husket ikke hvilken" ,men poenget var at fisken kunne bruke energien bedre til å bekjempe sykdommer eller andre ting.

Jeg tror du tenker på fiskens osmoseregulering.

no clue
Rotete skrevet,men mener du var med på en slik diskusjon?
Jo, jeg tror jeg husker den, og det var i denne tråden. Men såvidt jeg husker, var det ikke noe i den tråden som konkluderte med at saltbruk var nødvendig...?
Husk at fiskene våre feks får i seg litt salt gjennom fôret, dersom man fôrer med et variert og godt kosthold med frossentfôr som artemia og div. Siden det er så minimale mengder som skal til av salt, så tror jeg dette holder.

No clue
Meninger finnes det alt om, men ved sykdom eller sår,sopp på fisk har det sin misjon det har jeg sett selv.

Ja, men jeg har ikke ment at salt ikke bør brukes i de sammenhengene. Trodde vi her snakket om "daglig bruk", å rutinemessig ha salt i vannet hele tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap