- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- molly yngel og ferie
molly yngel og ferie
Hva gjør jeg? Har lett og lett og vet at jeg har sett en tråd om lignende tema men jeg klarer ikke å finne den
Har to molly yngel (de enest jeg klarte å berge) men i påska skal jeg reise bort i 3-4 dager. Yngelen vil være 10 dager gamle når jeg drar. De går for tiden i en fødekasse i 125l. Jeg vil jo gjerne at de skal overleve, men hvordan skal jeg gjøre det ang mat.
Jeg har en tom 19l men ikke noen pumpe eller varmekolbe til den. Jeg har også guppy tanken med 5 guppy og 2 ancistrus. Kunne kanskje plassert dem her, men jeg tror de egentlig er så små at de vil bli spist.
Noen som har gode forslag til hvordan jeg skal få yngelen til å overleve til jeg kommer hjem?
Har to molly yngel (de enest jeg klarte å berge) men i påska skal jeg reise bort i 3-4 dager. Yngelen vil være 10 dager gamle når jeg drar. De går for tiden i en fødekasse i 125l. Jeg vil jo gjerne at de skal overleve, men hvordan skal jeg gjøre det ang mat.
Jeg har en tom 19l men ikke noen pumpe eller varmekolbe til den. Jeg har også guppy tanken med 5 guppy og 2 ancistrus. Kunne kanskje plassert dem her, men jeg tror de egentlig er så små at de vil bli spist.
Noen som har gode forslag til hvordan jeg skal få yngelen til å overleve til jeg kommer hjem?
Postet 05.04.06 kl 23:51
dumperbabeHar to molly yngel (de enest jeg klarte å berge) men i påska skal jeg reise bort i 3-4 dager. Yngelen vil være 10 dager gamle når jeg drar. De går for tiden i en fødekasse i 125l.
Om du velger å ha dem i fødekassen kan du sneie av en liten flis av weekendfor og legge oppi til dem, det gjorde jeg i fjor sommer med gyppybabier og det funka.
dumperbabeJeg har også guppy tanken med 5 guppy og 2 ancistrus. Kunne kanskje plassert dem her, men jeg tror de egentlig er så små at de vil bli spist.
Dette kan fungere om du har endel planter som strekker seg opp til overflata, eller vasspest som flyteplante som en annen er nevnte. Da har de noe å gjemme seg i.
Min erfaring er at når yngelen er 10 dager har de vett å komme seg unna. Mollyyngel er litt større enn guppy og platy yngel som jeg har erfaring med. De har overlevd når de har gjemmesteder.
Når karet er godt innkjørt vil de finne mat og alger slik at du ikke skulle trenge feriefor.
Postet 06.04.06 kl 10:42
Endret: 06.04.06 kl 10:43
Postet 06.04.06 kl 14:39
Jeg har molly yngel som er like gamle som dine. De svømmer rundt i storkaret sammen med voksne molly og noen få guppy. Mine erfaringer er at yngelen ikke lenger blir sett på som mat av voksne molly og guppy. De blir jaget rundt i karet innimellom, men det er sånn det er å være liten fisk Er ikke molly yngel på ti uker søte, særlig etter foring, runde kulemager som er like store som hodet sitt. Du får ha en fin ferie, det går nok bra.
Postet 06.04.06 kl 21:11
Postet 06.04.06 kl 21:15
Postet 06.04.06 kl 21:50
Postet 06.04.06 kl 22:06
de overlevde
Molly yngelen holder seg flott. De fikk et eget lite kar på ca 20 l med bunnfilter og de fryder seg (tror jeg). I alle fall er de fremdeles i live og i godt hold. Takker for all hjelp )
Postet 18.04.06 kl 22:58
sunflowerJeg har molly yngel som er like gamle som dine. De svømmer rundt i storkaret sammen med voksne molly og noen få guppy. Mine erfaringer er at yngelen ikke lenger blir sett på som mat av voksne molly og guppy. De blir jaget rundt i karet innimellom, men det er sånn det er å være liten fisk :-) Er ikke molly yngel på ti uker søte, særlig etter foring, runde kulemager som er like store som hodet sitt. Du får ha en fin ferie, det går nok bra.
Har akkurat fått yngel. Er det mulig å se om det er guppy eller molly yngel de første dagene? Mine er gjennomsiktig, nokså lange med store svarte øyne!
Postet 21.10.07 kl 17:16