- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Omsider en gurami jeg liker! :)
Omsider en gurami jeg liker! :)
Har falt pladask for pumila.
Veldig pladask.
Det karet jeg kan ha de i er en 112 liter med apistogramma og smykketetra.
Tenkte det kanskje ville funke siden pumila er overflate-fisk?
Tanker/ erfaringer/ tips og råd ønskes
Postet 10.05.06 kl 22:34
Postet 13.05.06 kl 12:45
Postet 14.05.06 kl 16:56
Postet 14.05.06 kl 18:50
Postet 14.05.06 kl 21:57
Postet 14.05.06 kl 22:06
Postet 14.05.06 kl 22:12
MC DarupEr det ingen av dere som vet noe om denne? Jeg er overrasket :)
Her er mine erfaringer: Det er en del butikker som omtaler også denne Trichopsis som knurregurami, da denne i likhet med T vittata (knurregurami) kommer med knurrelyder under lek. Det mest vanlige populærnavnet er imidleridig Pygmègurami fordi den sjelden blir mer en 3-4 cm. Hannen har gjerne litt kraftigere og spissere ryggfinne enn hunnen.
Det er en fredelig fisk. Litt agressiv under lek, men vesentlig roligere en f.eks trichogaster-artene er under lek. Går sammen med det meste av rolige arter. De vil helst ha litt surt vann (ph6-7) og gh 2-10. Gjerne litt torv på bunnen. De lever godt i et selskapsakvarium, men leker sjelden uten nevnte vannverdiene. Godt plantert akvarium med finbladete vekster, og gjerne cryptocoryner. Hannen lager skumbo under planter i vannskorpa, i flyteplanter eller i huler. Leken foregår ved at hannen vrir seg rundt hunnen (omtrent som betta-artene). hunnen legger 1-10 egg i slengen som hannen spytter inn i skumboet. Leken starter på nytt igjen og holder på slik til hunnen har lagt 100-150 egg til sammen. Eggene klekkes ved ca 27 grader etter 3 dager, og er frittsvømmende et par dager etter klekking. Yngelen fores med artemia eller veldig finknust flakfor. foreldrene passer på yngelen i en ukes tid, og etter det mister de interessen for å passe på. Yngelen vokser veldig fort.
Postet 14.05.06 kl 22:15
Postet 14.05.06 kl 23:03
Smykketetraen blir ikke noe problem. Når det gjelder apistogramma er det vel 60-70 firskjellige arter. med forskjellig gemytt og størrelse. Ville vel kansje vært litt forsiktige der. De fleste apistogrammaer kan bli relativt hissige når de leker, og er rimelig jaktglade når andre fisk i samme kar yngler. Spørs jo litt på hvem type apistogramma du har også. Men det kan selvfølgelig gå bra. For å være helt ærlig tror jeg aldri jeg har hatt lek på noen apistogramma-arter.
Postet 14.05.06 kl 23:17
Postet 15.05.06 kl 00:39
Postet 15.05.06 kl 07:05
Tror vel nesten jeg hadde startet opp et nytt kar til godfisken jeg da gitt. Alfahannen bør kunne få lov å være sjef i karet, og det er vel tvilsomt at han får lov til med kakaduer som nærmeste nabo ombord i tanken. Kansje enda mere siden du sier dette er en lekstrio. Hannen i trioen tillater nok ikke at noen guramier skal komme å prøve å overta kommandoen. Tanken på et godt beplantet lite kar med cryptocorineplanter og flyteplanter og 3-4 pumilaèr ville nok blitt kjempefint. kan se det for meg......... Husker godt mine gikk i et 50liter med masse planter, en kokosnøtthule,noen små ancistrus og noen små coryèr. De storkoste seg iallefall.
Men som sagt tidligere, jeg har så vidt jeg husker ikke hatt yngel på apistogramma tidligere, så jeg kan godt ta skammelig feil. Så når det gjelder de er ikke jeg den rette til å uttale meg.
Lykke til iallefall. Det er en morsom fisk du har valgt deg....
Ole Petter
Men som sagt tidligere, jeg har så vidt jeg husker ikke hatt yngel på apistogramma tidligere, så jeg kan godt ta skammelig feil. Så når det gjelder de er ikke jeg den rette til å uttale meg.
Lykke til iallefall. Det er en morsom fisk du har valgt deg....
Ole Petter
Postet 15.05.06 kl 12:29
Postet 15.05.06 kl 12:54
De legger gjerne egg på store cryptocoryneblader i vannskorpa, eller i flyteplanter. Men hos meg har de også lagt i huler. De jeg hadde gikk i hele karet. Prøv med 20literen da vel. Kan godt hende det funker helt perfekt det. Mener å huske jeg hadde Hydrocotyle leucocephala som flyteplanter. Bruker det ennå jeg til labyrintene. Har som sagt ikke noen erfaring med aggressivitet hos apistogrammaene, men iallefall alfahannen av pumilaene jeg hadde gikk ikke sammen med paletter.
Postet 15.05.06 kl 13:05
Postet 15.05.06 kl 22:19
Postet 15.05.06 kl 23:14
Postet 16.05.06 kl 10:30
Nå kan jo målene variere på et 45 liter også, som på alle andre kar. Ville gått for 3 avlsgrupper, hvis karet er 40-50 cm bredt.3 hanner og 4-5 hunner. Min erfaring er at de liker seg bedre med et lite godt beplantet kar enn et stort et. Og de er som regel veldig vennskapelige seg imellom utenom lek. Under lek tar de gjerne revir ca 15 cm omkrets rundt skumboet. og senere rundt yngelen. Jeg hadde de som sagt tidligere i en 50-liter. jeg hadde der 3 avlsgrupper, samt noen cory'er og noen små ancistrus. Det er veeeldig fascinerende og morsomme fisk bare så det er sagt. Gode yngelpleiere er de også. Iallefall de jeg hadde. Jeg hadde mer eller mindre kontinuerlig yngel de 2 årene jeg hadde slik fisk. De ynglet aldri mer enn 2 avlspar av gangen. De tilpasser seg karets størrelse veldig godt, og er ikke veldig ømtålelig for vannkvaliteten heller. Selv om det på ingen måte er å anbefale å slurve med vannkvalitet alikevel.
Postet 16.05.06 kl 17:34
Postet 16.05.06 kl 23:37