kampfisk i 19 l?

hei
går det ann å ha kampfisk i 19 l? eventuelt 2? trenger man pumpe, i så lite kar? og et filter, hvordan fungerer det?
Det går fint an å ha kampfisk i 19 l, du kan også ha to. Men husk ikke to hanner.
Når det gjelder filter er det en fordel for deg da du kan ta litt ferre vannbytter, men det er ikke nødvendig. Men jeg ville brukt noe varme da kampfisk liker det ganske varmt. Husk dekk glass, kampfisk puster luft og den lufta bør være varm og fuktig.
disse sidene er det masse info om kampfisk
En tett beplantet 19-liter kan være en kampfisks lille paradis, så ja, det går helt utmerket
?????????
hei
men det jeg ikke skjønner er, hva er et filter til bruk for????? og hvordan bruker man det?????
takker for alle svar
kan jeg ha en hunn og en hann? eller må det være 2 hunner?
Du kan ha flere hunner og en han eller flere hunner, bare ikke to hanner. De dreper hverandre.

Et filter har to oppgaver, det renser ut partikler og det filterer vekk
farlige stoffer som Nitritt
jeg er som platyyngel:)
hei:) men det jeg ikke skjønner er, hva er et filter til bruk for????? og hvordan bruker man det????? takker for alle svar:D

Ett filter filtrerer vannet, rett å slett
Det er mange grunner til at man bør filtrere vannet.
Man fjerner partikler med ett filter, i tillegg til at filteret forbedrer vannkvaliteten betydelig. Uten filter er det lett at man får problemer med amoniakk og nitritt, noe som fort tar livet av fiskene.
Filteret vil også sette mer bevegelse i vannet, og av den grunn, blir vannet mere mettet med oksygen, samt at Co2 (det både mennesker og fisk puster ut), luftes ut av vannet i større grad.
Alt for høy mengde Co2 vil senke ph, og man får en ustabil ph ved hvert vannbytte.

Om man bruker filter, vil behovet for vannbytter også reduseres en del. (filterløse kar bør man bytte vann i minst annen hver dag.)

I ett såpass lite kar som 19L, vil ett luftdrevet svampefilter, eller ett bunnfilter, være det beste.
Til ett luftdrevet svampefilter trenger du luftepumpe og selve filteret.
Til bunnfilter trenger du bunnplanter (kan tilpasses størrelsen på karet), stigerør og luftepumpe (litt kraftigere enn til ett svampefilter)
Bunnfilter er vesentlig bedre enn svampefilter, med mindre du har bunnlag med mindre kornstørrelse enn 2mm.

Når det gjelder sammensettingen av fisk, syntes jeg at du skal gå for en kampfiskhan. Dersom du beplanter karet tett, og dermed skaper en del gjemmesteder, kan du i tillegg ha 2-3 hunfisker.
En han og en hun, betyr gjerne slossing\ svært mye stress for hunfisken...
Frank Angell
Når det gjelder sammensettingen av fisk, syntes jeg at du skal gå for en kampfiskhan. Dersom du beplanter karet tett, og dermed skaper en del gjemmesteder, kan du i tillegg ha 2-3 hunfisker. En han og en hun, betyr gjerne slossing\ svært mye stress for hunfisken...

Helt enig med Franks anbefaling om en enslig hann!

Dersom du velger løsningen med 2-3 hunner og tett beplantning, bør du ha en annen løsning stående klar, så kan du flytte over eventuelle hunner som viser seg å være for hormonelle.

Det kan selvfølgelig gå bra men dette er slett ingen selvfølge.
Jeg har opplevd etpar ganger i forbindelse med oppdrettsforsøk, at kjemien ikke stemmer, og jeg derfor har måttet skille fisk som slåss med livet som innsats - selv om det dreier seg om forskjellige kjønn.

Jeg har også opplevd at den ene parten har fått blod på tann etter å ha sett den andre flykte, slik at det har blitt uforholdsmessig mye og litt for målrettet jaging.
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap