Blå gurami med rød stripe

Jeg måtte en tur innom hatbutikken min i dag, og der kom jeg selvsagt også over en av mine hatfisker: blå gurami. Men disse blå monstrene hadde en skikkelig rød stripe langs finnen på undersiden (analfinnen? husker aldri hva denne kalles). Den fulgte rundt nesten hele finnen, og var skikkelig rødorange, nesten selvlysende. Jeg synes ikke det så ekte ut. Det fikk meg til å tenke: er dette et utslag av kunstig farging av fisk, eller er dette kun en framavlet variasjon av blå monstre? Er det noen som har sett noe slikt på blå monstre tidligere?
Jeg har sett slike fargevarianter, og de var innavlet, og ikke kunstig farget.

Det begynner å bli veldig mange forskjellige fremavlede farger på Guramier, og da spesielt på Trichogaster trichopterus.

Det er mellomformer mellom den blå og den gul\røde jeg har sett.

Dette er etter min mening nydelige fisk, som jeg aldri mer skal ha i mine kar.
Er enig i at de er monster.
Jeg hadde noen for et par år siden, og hannfisken jagde hoa så hun smallt i akvarieglasset. Dette var i et 375 liter med tett beplantning og mange gjemmesteder, men det var konstant jaging.

Da jeg fjernet koneplageren, så overtok hunnfisken mobberrollen, og plagde livet av alle de andre i karet.
Rose U
Er enig i at de er monster. Jeg hadde noen for et par år siden, og hannfisken jagde hoa så hun smallt i akvarieglasset. Dette var i et 375 liter med tett beplantning og mange gjemmesteder, men det var konstant jaging.

Nemlig. Skikkelig koneplager hos meg også, samt at den jaget killifiskene mine. Hun døde tilslutt, stakkar, uvisst om det var av sykdom eller stress. Jeg gjetter på en kombinasjon: sykdom pga. stress. Jeg har ei venninne som har samme erfaring. Hennes monsterfisk ble til slutt drept av en sort molly (!!!). Kommentar: "Den blir ikke savnet"

Du har rett i at det er vakre fisker. Det var derfor jeg ønsket meg slike. Jeg burde ha visst bedre, ettersom monsteret til venninna mi allerede hadde vist sitt sanne ansikt en god stund, men jeg var så fascinert av fisken, og særlig "følehornene".

Vel, da var ikke min skepsis til hatbutikken min berettiget denne gangen Og fiskene var faktisk utrolig vakre. Skulle bare ønske at de var litt snillere... Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg nå endt opp med monstre nok en gang
Jeg synes også de lange "følefinnene" er fasinerende.

Jeg skal snart kjøpe meg noen perlegurami. De har jeg erfaring med fra før, og vet at de er ganske fredelig fisk.

Jeg har hatt lek på disse, men greide ikke den gangen å få yngelen til å overleve. Tenkte jeg skulle prøve igjen med mer egnet foring.

Å se på guramilek er helt fantastisk, det er som undervansbalett.
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap