Kampfisk - hva går sammen med de?

Hei.

Skaffet meg tre kampfisk, 2 hunner og 1 hann før jul (uheldigvis...)

Dyrebutikken sa det ville gå bra med de fiskene (tetraer) jeg har, hadde rettere sagt. Hannen begynte med en gang å jage de andre fiskene og etter ca 1 uke hadde alle fiskene prikkesyken.
3 dager senere er alle fisker døde (10 stk) bortsett fra de 3 kamfiskene.

Vill gjerne ha noe sammen med de tre fiskene. Hva kan jeg ha???
uff da..
her går mine kampfisker sammen m tetrar. uten noe problem... men jeg har bestandig 3 damer pr hann.. vet ikke om det har noe å si.. men syns han oppfører seg "snillere" med flere damer.. ellers så har jeg hatt kampfisk i flere selskapsakvarier.. sammen med det meste av selskap fisk.
har ikke hatt problemer, men har passet på at hannen har nok damer og et greit sted å være.. en flyteplante, eller en hylle han kan hjemme seg under...

lykke til
Hvor stort kar går de i? Jeg kan faktisk ikke komme på at jeg har hatt problemer med at kampfiskene mine har jaget noe som helst annet enn kampfisker.
Dessverre går kampfisker som regel i for små kar, og det gjør det ofte en smule stressende, både for kampfisken og de andre fiskene. Kanskje dette kan være noe av grunnen?

Har du sjekket vannverdiene dine? Kanskje det kan være problemer der? Hva er temperaturen i akvariet?
Kampfiskhannen er nå død og det er bare 2 kampfisk-hunner igjen i karet (frustrerende...)

Fiskene gikk i en 70 liter (fiskebasen sier minst 60 liter).
Jeg testa vannet for nitrat senest i dag og det var perfekt. Temperaturen ligger stabilt på 25 grader.

Uansett nå er hannen død, ikke mer å få gjort.

Hva kan jeg ha sammen med de to kampfisk-hunnene da?

Lenge til jeg skaffer meg kampfisk igjen, for å si det sånn
Har også hatt en kampfiskhann med tetraer, og det gikk bra det. Kjøpte også to hunner til han, hvor han forelsket seg i den ene - den andre hunnen ble sjalu og nappet av han alle de flotte finnene :P

Hadde neontetra, otto og platy sammen med kampfiskene - og det gikk bra det. Har ikke peiling på om de fiskene passer sammen i forhold til hva fiskebasen sier, men var ganske fersk akvarist på den tiden...
aquafish
Kampfiskhannen er nå død og det er bare 2 kampfisk-hunner igjen i karet (frustrerende...) Fiskene gikk i en 70 liter (fiskebasen sier minst 60 liter). Jeg testa vannet for nitrat senest i dag og det var perfekt. Temperaturen ligger stabilt på 25 grader.


Nitrat er det mindre viktig å teste. Nitrit og ammoniakk bør du så absolutt teste. Det er disse to som er de giftigste for fiskene. Uansett om kampfiskhannen er død, bør du sjekke disse to snarest. Dersom det er snakk om forgiftning med en av disse to, er det store sjanser for at de resterende fiskene også vil forsvinne. Siden så mange fisker har strøket med, samt at du har hatt hvitprikk i akvariet, virker det som om at noe er galt der, og feil vannverdier er det første som bør avklares.
Er dette et akvarie som har vært i gang lenge? Eller er det satt opp nylig? Ga du medisiner mot hvitprikk? I så fall, hvilke(n)?
Jeg må også innrømme at jeg har slitt med å få til kampfisker, men det har vært pga. at jeg ikke har vært flink til å stelle akvariet, samt for mye og for stor fisk. Jeg har sjerpet meg nå, og forsøker meg nå igjen med kampfisk. Så langt ser det mye bedre ut

Forresten; hvor ofte skifter du vann? Hva gjør du med filteret i den sammenhengen? Hvordan skifter du vann (vann rett fra springen. Kaldtvann, varmtvann?) Putter du noen midler i vannet?
Som alle andre her har sagt, er nok tetraer ogd en type fisk det beste å ha sammen med kampfiskene, bare pass på at vannforholdene stemmer over ens (behovet til de forskjellige fiskene altså).. De fleste bunnfisker går fint sammen med kampfisk, men det kommer jo liksom ann på hvor mange plecoer og pansermaller du vil ha gående i karet liksom ;p
Men uansett, tetraer er nok tingen, og ut ifra str. på karet kan du fint ha noen små stimer med forskjellige tetraer for å variere farge og størrelse o.l.

Selv har jeg aldri hatt problemer med kampfisk, bortsett fra da jeg var helt fersk og hannen min tok livet av den eneste hunnen jeg hadde.. Så sånn gikk dét.. Men, nå har jeg lært, og har kun én hann alene uten noen andre kampfisker eller fisker med slør el.l.

Men jeg så en gang på en dyrebutikk i Hønefossområdet at de hadde kampfisker gående med slørhaler.... Det kan vel ikke ha gått så bra tror jeg.... ;p
Tetraer går fint sammen med kampfisk, så lenge tetraene ikke er for små. Jeg har opplevd at kampfisk har tatt kardinaltetra. Jeg begriper ikke hvordan den greide det. Det skulle ikke være mulig å greie å stappe en sånn fisk inn i en så liten kjeft. Men, kampfisker har større kjeft enn man tror.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap