Kan jeg ha et dverg- eller pygmeguramipar i mitt akvarie?

JEBO 90 liter litt kvadratisk, ikke så avlangt som jeg kunne ønske.

Litt gh og middels ph.
25 c grader
delvis godt planta med åpen svømmeplass med et par røtter.

15 kardinaltetra
6 platy (disse kan gå for å gjøre plass)
2 kuhli-ål
1 prakbotia
1 fjellbekksmerling (kan fjerne siden den vil ha lavere temp)

Tenker på å kjøpe 4 otto for algestellet og drømmer om et par pygmegurami / dverggurami, eventuelt annen liten parfisk som vil trives.
(forslag taes godt imot

Jeg lurer:

Kan jeg få plass til otto og eller liten gurami?
Jeg vil jeg vil jeg vil....

Tusen takk for hjelp!

Ville heller ha tatt ut Botiaen da denne er en stimfisk og burde gå i en flokk. De kan blir rimelig store med rett stell.

Smerlingen kan du jo vurdere.

Jeg mener at du da skal ha plass til Ottoer og et dvergguramipar. Det eneste jeg er usikker på er filtreringen i det Jebokarret. Har ingen erfaringer med de, men har hørt at det ikke er allverden.
Takk Geir!

Det var fint å høre... er ikke veldig begeistra for praktibotian, men har beholdt den fordi... kanskje får jeg snegler en gang? Ja... det er ikke god nok grunn, når den egntlig tar litt plass..

Jeg kjøpte den da hun i butikken mente at enten stimfisk, eller alene, men da vilel den heller plage andre samboere enn andre praktbotiaer.. Jeg er nå litt forvirret, men ja, kommer nok til å gi den bort.

Da kutter jeg ned til 4 platy (1 hann 3 hunner), tar ut praktbotiaen, setter inn 4 ottoer, et par dverggurami, et voila!!

Synes du det hørtes bra ut da?
Ville du tatt ut fjellbekken da?

Og det med JEBO.... JA det er et lite helvette av et dårlig opplegg med duste"manual", men... kom over mitt lille kortvarige hat, og klaget så jeg fikk en gratis pumpe med filter en bodyguard, litt for sterk ja (men fikset det ved å putte inn en tilklippet transparang med små hull i, funka flott!! )

De fleste synes at filtreringen deres skaper for mye strøm, men i realiteten blir de litt i stuss når de ser hva de rutinerte har i karrene sine. Jeg kjører konsekvent med Eheim 2026/2028. I tillegg har jeg Powerheads med påmontert svamp og dermed er jeg oppe i 2000 liter timen. Dette er i 180 liters kar. Kjører jeg med invendige filter så er det 2 stk Fluval 4+. Den som filtrerer godt kjører godt mener nå jeg

Når det gjelder fiskene så synes jeg du skal prøve som du har tenkt. Når det gjelder smerlingen så kan du godt prøve med den. Det er bare å unngå at du legger deg helt i toppsjiktet på tempen så går det nok bra.

Ble litt skeptisk til den transparangen da den kan gå tett. Ta heller å endre på utblåsningen slik at den stanger i glasset og dermed blir redusert og på den måten beholder full filtrering.
Takk for de gode rådene Geir

Jo, du har nok rett, er også litt skeptisk til transparenten, men da jeg bare hadde snudd strømmen mot bakruta var det fortsatt stor strøm, og jeg tror det ville vært litt mye for dvergguramiene jeg senere skal kjøpe meg. Enig?

Igår kjøpte jeg meg 4 ottoer som planlagt og det gikk veldig bra.
De var mindre enn jeg hadde sett for meg, og akvariet virket ikke overbebodd av dem.

Smerlingen skal jeg da beholde, og har kjøpt grøntfortablett så den forhåpentligvis ikke spiser hull i plantene mer.
Men praktbotiaen skal jeg mest sannsynlig gi til en venn, jeg synes det holder at to kuhlier spiser mat som faller ned, for har ikke sett at noen flak noen gang egntlig når bunnen da.

Nedtrappingen må skje uansett, har for mye, ihvertfall hvis jeg skal hadvergguramien jeg alltid har villet ha. Da går en del platyer og praktbotiaen.

Vannverdiene er målt idag etter lite vannbytte, og det ser bra ut.
Derfor skjønner jeg ikke hvorfor en del av platyene har sammenklistrede finner. Prøver de å gjøre strøm-motstanden mindre?

Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap