- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Problem med Kampfisk som har fått damer
Problem med Kampfisk som har fått damer
Hankampfisken vår har inntil nå levd i et 45l akvarium, sammen med noen glassmaller. Dette har gått helt fint.
For noen dager siden kjøpte vi to flotte damer til ham, men tror ikke han helt vet hvordan man oppfører seg overfor damer. Han er mye frampå og jager dem, så de har virket litt redd ham. Det er både huler, røtter og endel planter å gjemme seg i.
I dag så derimot hankampfisken ganske tufs ut, med tjafsete halefinne. Så også at den ene kampfiskhoa jaga hannen og hadde en bit av halefinnen hans i munnen.
Hadde håpet at det skulle gå seg til etter ei lita stund, men lurer no på om dette kan gå?
Gassmallene, som er veldig fredelige, er på flyttefot over i et annet akvarium, men bør jeg flytte kampfiskhoene også?
Er det noe håp om at dette kan gå seg til?
For noen dager siden kjøpte vi to flotte damer til ham, men tror ikke han helt vet hvordan man oppfører seg overfor damer. Han er mye frampå og jager dem, så de har virket litt redd ham. Det er både huler, røtter og endel planter å gjemme seg i.
I dag så derimot hankampfisken ganske tufs ut, med tjafsete halefinne. Så også at den ene kampfiskhoa jaga hannen og hadde en bit av halefinnen hans i munnen.
Hadde håpet at det skulle gå seg til etter ei lita stund, men lurer no på om dette kan gå?
Gassmallene, som er veldig fredelige, er på flyttefot over i et annet akvarium, men bør jeg flytte kampfiskhoene også?
Er det noe håp om at dette kan gå seg til?
Postet 08.01.07 kl 02:14
Endret: 08.01.07 kl 02:24
Inaktiv bruker
Det går seg til
Har en hanne gående her sammen med 2 hoer i en 24L.
Når vi hev oppi ho siste hoa så fikk han bank,bokstavelig talt.
Han sto nede i ene hjørnet og dirret,lurvete finner.
Gikk bare en dag eller så var han tilbake i sin gamle form og jaget/gjorde seg til for damene.
Kampfisk er noe for seg sjøl Utrolig merkelig lynne på de men fasinerende så det holder.
/jan
Har en hanne gående her sammen med 2 hoer i en 24L.
Når vi hev oppi ho siste hoa så fikk han bank,bokstavelig talt.
Han sto nede i ene hjørnet og dirret,lurvete finner.
Gikk bare en dag eller så var han tilbake i sin gamle form og jaget/gjorde seg til for damene.
Kampfisk er noe for seg sjøl Utrolig merkelig lynne på de men fasinerende så det holder.
/jan
Postet 08.01.07 kl 08:37
JanRKampfisk er noe for seg sjøl :) Utrolig merkelig lynne på de men fasinerende så det holder.
Nemlig! Og det er fisker med personlighet. Jeg har opp igjennom tidene hatt mange kampfisker (pga. at de ikke ville overleve hos meg tidligere, og jeg ga aldri opp å forsøke å få dem til), og jeg har sett store forskjeller i lynne. Enkelte kampfisker jaget alt og alle uansett og hele tiden. Damene har ikke hatt annet å gjøre enn å komme seg unna testosteronbomben.
Andre har vært pingler, og stadig blitt jaget av damene. Noen har startet med å være konge i akvariet, for så å bli pingler etterhvert. Jeg har etterhvert lært meg til å titte litt på lynnet til fisken før jeg kjøper den. Man kan til en viss grad se hvem som brisker seg og hvem som er mer tilbakeholdne, ihvertfall hvis det er andre menn eller damer i nærheten.
Min erfaring i forhold til pingle/ikke pingle er at det avhenger at flere ting: fiskens eget lynne, antall damer (for mange damer betyr oppspist hale hos mannen), damenes lynne, fiskens omgivelser og andre fisker i akvariet.
Så det kan være at du har ei pingle i akvariet ditt Eller det kan være at han har fått et hespetre av ei kone. Men gi det litt tid framover, og se om ting roer seg etterhvert. Ting vil forhåpentligvis stabilisere seg litt. Det tar alltid litt tid før de finner ut av det med hverandre.
Postet 08.01.07 kl 09:13
Skal du få dem til å formere seg er et kar med stille vann(ingen luft eller sirkulasjonspumper) men kolbe for å holde 27 grader. Min hann(Håvard) og en av damene(Marianne), dame nr 2(maria) får prøve seg når de små er store nok til å flytte
Håvard har blitt forvist til en bolle på 14l der han ser ut til å ha det fint, og damene går og koser seg i 430en min mens de små vokser. De vokser forøvrig jævlig seint:/
Håvard liker ikke strømm og skjørtetetraene var fæle med han når han gikk i 430en sammen med resten av gjengen:P
Håvard har blitt forvist til en bolle på 14l der han ser ut til å ha det fint, og damene går og koser seg i 430en min mens de små vokser. De vokser forøvrig jævlig seint:/
Håvard liker ikke strømm og skjørtetetraene var fæle med han når han gikk i 430en sammen med resten av gjengen:P
Postet 08.01.07 kl 13:47
Postet 09.01.07 kl 00:44