Er det dyreplageri å sette ut...

...4 Betta splendens i et sylindrisk (6-kantet) akvarium på 30/40 liter? (Det er selvfølgelig snakk om en hann og tre hunner, og det blir rikelig med vegetasjon og gjemmesteder.)

Ville forhøre meg med dere eksperter før jeg foretar meg noe forhastet her

Elisabeth
Jeg vil ikke anbefale det utifra min erfaring og hva jeg har lest på dette og andre fora. Hunner skal etter det jeg har forstått settes inn når hannen har laget skumreir og ikke før. De må så tas ut etter egglegging. En hanne i naturen har visst et revir som tilsvarer ca 500 liter og da kan du jo tenke deg hva som vil skje i en 40 liter
Jeg er dog ingen ekspert men har hatt akvarium i 6 år på 90-tallet før jeg fylte opp nå i høst.
Det vil nok være mer sansynlig at det blir problemer enn at det går bra. For meg så er kampfisk fisk som går alene.

Det gjelder både hanner og hunner. Har hatt like mye problemer med hunner som plager hverandre som hanner som plager damer.

Som de andre sier, er det stor risiko for at de vil hakke på hverandre og i verste fall kverke hverandre. Kampfiskhannen er en solitær fisk, i naturen lever han sitt liv alene i en vannpytt. Kun når han har laget skumrede, tillater han at en hunn kommer på besøk og legger eggene. Når jobben hennes er gjort, jages hun nådesløst vekk.

Det er ikke plass til å komme seg vekk i et så lite kar som du foreslår.
Det passer i grunnen best for hannen alene, og så kan du heller la en hunn komme på kortvarig besøk om han lager skumrede en dag
Normalt vil hannen jage rundt på damene. Men når damene blir i godt flertall, skjer ofte det motsatte: de napper i finnene hans. Det er ikke uvanlig at en kampfiskhan som går sammen med flere damer, får halen skikkelig barbert. Jeg har alltid hatt kampfiskhan sammen med 2 damer, og det har gått fint. Men så har de også god plass å svømme rundt på. Akkurat nå boltrer de seg i 130 liter. Det jeg har lagt merke til når det gjelder kampfisker, er at fiskene kan ha veldig forskjellig personlighet. Noen er svært aggressive, og noen er nesten noen pingler - og dette gjelder begge kjønn. Så man vet aldri hvordan ting vil fungere før man forsøkt det. Men 1 han og 3 hunner på såpass liten plass som du beskriver, høres risikabelt ut. Jeg tror sjansen er stor for at damene faktisk kommer til å plage mannen sin.
Tusen takk for svar;)
Da blir det definitivt bare en kampfisk.

Men hvordan holder jeg algene i sjakk i et sånt akvarium? Noen som har et tips på lur?

Har et rektangulært akvarium på ca. 40 liter hvor jeg har prøvd meg med både ancistrus (ikke fullvoksne individer, så klart) og otto. Ingen av disse mallene overlevde særlig lenge. Dette til tross for supermye vegetasjon, masse fine gjemmesteder og fôring med alskens luksuriøst fôr (inkludert agurkbiter).

Og ett spørsmål til: Hvor gamle kan kampfisk bli?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap