Guramier

Har lest et sted at Guramier ikke kan går i kar som er høyere enn 40 cm,noen som har erfaring med at det kan gå bra i et kar som er 50 cm. høyt?
Kan evt. disse gå sammen med Apistogramma og sommerfuglcichlide?
Har selv gurami i 50cm, og ikke noe problem med det... Vet ikke helt hvor den teorien er hentet fra
Leste det i en svensk akvariebok som heter Akvariets lexikon,men den er jo noen år gammel da så..
Det har vel med at de skal klare å komme opp til overflaten og puste tenker jeg,enkelte arter står det max. 30 cm.
Men synes det virket litt rart og så derfor spurte jeg.

Takk skal du ha. Du vet vel ikke om de kan går sammen med de nevnte fisker og
Tror ikke de svenske bokskriverne trodde guramiene hadde vanskeligheter med å svømme opp, men mulig at de har tenkt på overflate kontra volum i akvariet. Jo dypere kar, jo mindre relativ overflate, og med det også mindre oksygenopptak pr. liter vann.
Siden gurami er en labyrintfisk, spiller det liten rolle hvor mye\ lite metting av O2 det er i vannet. De henter det de trenger fra overflata uansett

At fiskene skulle få problemer med å forsere noen cm ekstra med vann på sin ferd mot overflata, høres litt vel difust ut... Hva er det han fyren i post-reklamene sier? Skeptisk....

Har selv ikke prøvd guramier med dvergcilkider. Det er jo en hel bråte guramier å velge blandt; hvilke er det du tenker å ha? For den del, det finnes jo bra med apistoer også
Nei ikke vet jeg,bare en logisk tanke fra min side.
Frank Angell
Siden gurami er en labyrintfisk, spiller det liten rolle hvor mye\ lite metting av O2 det er i vannet. De henter det de trenger fra overflata uansett :) At fiskene skulle få problemer med å forsere noen cm ekstra med vann på sin ferd mot overflata, høres litt vel difust ut... Hva er det han fyren i post-reklamene sier? Skeptisk.... :) Har selv ikke prøvd guramier med dvergcilkider. Det er jo en hel bråte guramier å velge blandt; hvilke er det du tenker å ha? For den del, det finnes jo bra med apistoer også ;)

Aktuelle guramier er Honningguramie,dvergguramie ellerperleguramie(blir kanskje litt for stor?)
Apistogrammaen er av typen Hongsloi. Ønsket var et par til med Apistogramma ,men det fungerer visst ikke bra.
Perleguramier er vakre skapninger, men uten tvil for store for ett kar med dette volumet. Jeg ville selv, om jeg skulle gått for guramier, valgt dvergguramier (slik som de du allerede har nenvt). Vær obs på at dvergguramier kun bør introdseres i veletablerte kar, selv da kan man miste mange fisker... I tillegg er det mange av disse guramiene som er bærere av ett virus, som etterhvert tar livet av fiskene

Selv mener jeg at ett enkelt par, evt en trio, av ciklider er nok i ett slik kar. Blir det flere, blir det gjerne krangel av dette.
Høres ikke så oppløftende ut dette da med guramiene

Kanskje noen andre fisker som er bedre ?
Har ikke så mye greie på denne type fisker, det er stort sett Malawi og Tanganyika som går i mine kar. så derfor er det veldig greit å få litt hjelp
til dette.
På en skala fra en til ti, hvor dreven er denne personen som skal ta seg av dette karet? Vil jo ikke anbefale fisk som garantert kommer til å få vedkommene til å nappe seg selv i hårtustene
Er vel ikke så veldig dreven da, men veldig interessert i å lære og å gjøre det riktig. Men har jo ikke lyst til å anbefale noe som er for vanskelig slik at fiskene mistrives og dør. Da er det jo lett for at man mister interessen og gir opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap