Kan labyrintfisk bare puste i luft?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg i min latskap la en ut"fiskefelle" i akvariet for å fange opp fiskene. De to første tømmingene ble gjort relativt fort, og alt så ut til å være i den skjønneste orden. La den nedi igjen mens jeg skulle legge barna, noe som maks kan ha tatt en halvtime... Kommer ned igjen og finner 4 av 6 småguramier liggende på bunnen i fellen. Det er både paletter, guppy og molly i fellen, ingen av dem ser ut til å ha tatt skade? Akutt forgiftning? Hadde jo lokkemat i fellen... Synes bare det er så rart at bare guramien dør.
Men hvis labyrintfisken bare kan puste i luft, hva skal den da med gjeller??
GeoMag
. Men hvis labyrintfisken bare kan puste i luft, hva skal den da med gjeller??

Hva tror du selv? Har du noen gang sett en fisk uten gjeller?
Gjellene er en av de viktigste kjennetegn som gjør en fisk til en fisk.
Labyrintorganet som enkelte fisk har er et substitutt til gjellene. Kjekt å ha viss man skal overleve i oksygenfattig vann.
Synes bare det var j***lig rart at en haug med gurami døde ila en halvtime i en flaske, mens de andre ikke så ut til å bry seg. Noen som har en god forklaring?
Dersom du bruker en vanlig flaske, eller lignende, forsvinner innholdet av oksygen i vannet inne i flasken utrolig fort, og fiskene dør av oksygenmangel i løpet av veldig kort tid. Det er nok det som skjedde hos deg. Det er sikkert forskjellig fra art til art om hvor fort de stryker med pga dette.
En del guramier har ett meget høyt behov for O2, og vil derfor benytte labyrintorganet selv i vann med høy O2-metting. Om disse stenges inn i en liten flaske, sammen med masse andre fisk, og meget lite O2, vil de rett å slett kunne daue som fluer, selv om annen fisk ikke gir høylytte protester på lite O2.

Skulle jeg bruke fiskefelle, ville jeg fulgt med hele tiden, for å forhindre at fiskene ble preget i negativ rettning av å fanges på denne måten.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap