Import av kampfisk frå Thailand

Hei je lurte på om noen vet hvilken pappirer man må ha til og flytte inn levende fisk frå thailand og om oppretterene sender med helseattest eller hva ?

Bruk søke funksjonen her, mener jeg har skrevet noe om det tidligere....
Bare husk at de fleste farmer sender ikke under 100kg...
Boonyarit Amundsen
Bruk søke funksjonen her, mener jeg har skrevet noe om det tidligere.... Bare husk at de fleste farmer sender ikke under 100kg...

Hva med det som man kjøper på auksjon da...litt rart det når dem sier at pakken koster 45 dollar og sende og så kjøpen av fisken
Boonyarit Amundsen
Bruk søke funksjonen her, mener jeg har skrevet noe om det tidligere.... Bare husk at de fleste farmer sender ikke under 100kg...

Æsj, kan ikke du begynne å selge CT da?
Kesol
Æsj, kan ikke du begynne å selge CT da? :)

Var faktisk ikke så lenge siden jeg var inne på tanken... Hadde planlagt hvordan jeg skulle dette opp systemet og greier, men måtte legge det på hylla så lenge. Har plass problemer i kjelleren. Det står altfor mye akvarier der. Men en vakker dag så kan det hende...

Boonyarit Amundsen
[QUOTE=Kesol] Æsj, kan ikke du begynne å selge CT da? :)

Var faktisk ikke så lenge siden jeg var inne på tanken... Hadde planlagt hvordan jeg skulle dette opp systemet og greier, men måtte legge det på hylla så lenge. Har plass problemer i kjelleren. Det står altfor mye akvarier der. Men en vakker dag så kan det hende...

hva med når man kjøper av Aguabid ikke må man kjøpe der mange eller ?
Islensk
hva med når man kjøper av Aguabid ikke må man kjøpe der mange eller ?

Jeg har aldri handla fisk på Aquabid, så det kan jeg ikke utale meg så mye om, men så lenge det er i utland, så skal fortsatt de samme kravene for inførsel av dyr tilfredstilles.
Boonyarit Amundsen
[QUOTE=Islensk] hva med når man kjøper av Aguabid ikke må man kjøpe der mange eller ?

Jeg har aldri handla fisk på Aquabid, så det kan jeg ikke utale meg så mye om, men så lenge det er i utland, så skal fortsatt de samme kravene for inførsel av dyr tilfredstilles.

De ser jo ut som og være seriose selgere når man går inn på hjemmesidene til mange av dem men de er jo ikke mange som vil sende over til norge da...Men har en nå som jeg holder på og forhandle med
Islensk
De ser jo ut som og være seriose selgere når man går inn på hjemmesidene til mange av dem men de er jo ikke mange som vil sende over til norge da...Men har en nå som jeg holder på og forhandle med

Hvor er det disse selgerene er i fra?

Jeg var i kontakt med en kar som mente han kunne fritt sende fisk uten noen papirer til land som var medlem i EEC. Han selv var i fra England.
Jeg har ikke den fjærneste anelse hva EEC er for'no. Men vil anta at det har noe med EU å gjøre. Jeg var skeptisk til dette, siden Norge ikke er med der...

Boonyarit Amundsen
[QUOTE=Islensk] De ser jo ut som og være seriose selgere når man går inn på hjemmesidene til mange av dem men de er jo ikke mange som vil sende over til norge da...Men har en nå som jeg holder på og forhandle med

Jeg var i kontakt med en kar som mente han kunne fritt sende fisk uten noen papirer til land som var medlem i EEC. Han selv var i fra England.
Jeg har ikke den fjærneste anelse hva EEC er for'no. Men vil anta at det har noe med EU å gjøre. Jeg var skeptisk til dette, siden Norge ikke er med der...

Kan EEC være det samme som EØS?
Aggi
[QUOTE=Boonyarit Amundsen][QUOTE=Islensk] De ser jo ut som og være seriose selgere når man går inn på hjemmesidene til mange av dem men de er jo ikke mange som vil sende over til norge da...Men har en nå som jeg holder på og forhandle med

En av dem er Frå Bankkok og den andre er frå Indonesia.

De høres ennå ut at de blir seriøst

Kan EEC være det samme som EØS?

De vile jeg tro de er jo bare disse 2 tingene og snakke om EØS og Eu.

Eøs er jo bare oss og island så .....
For de av oss som husker tilbake til 70-tallet, så er EEC det samme som EU. De har bare byttet navn..

Hmm.. og hva er EØS på engelsk da?
EEA
MC Darup
Hmm.. og hva er EØS på engelsk da?

EEA = European Economic Area
Harald Krystad
[QUOTE=MC Darup] Hmm.. og hva er EØS på engelsk da?

EEA = European Economic Area

yesss da blir allt okey
All import til Norge uten papirer, er skummelt...så jeg tror ikke jeg hadde anbefalt dette. Men har man noen penger å kaste bort, så kan man gjøre et forsøk...

Det værste som kan skje er jo at fisken blir stående på grensekontrollstasjonen på Gardermoen eller en annen by i Europa, hvis kollien må mellomlande.

Prøv å ikke handle for så mye første gang, så evt. tap ikke blir for stor..
Samtidig skal du prøve å bestille så mye at det lønner seg..

Det er min anbefaling. Jeg veit at Norge er et land der det kreves papirer for alt man gjør.

Når det gjelder hva man trenger å gjøre, så mener jeg jeg har skrevet det både her og på NA, bruk søke funksjonen så finner du det jeg har skrevet...

Av papirer så trenger du

-AWB og AWB nr.
-Helse sertifikat
-Importmelding (skal registreres 24timer før ankomst)
-Kvittering på betalt vare, da dette skal momses av hele summen inkl frakt og handling fee.
-Tolldeklarasjons skjema
-Traces skal registreres og meldes. En kopi av det du har registrert skal også ligge med når du møter opp på Gardermoen.

Det siste punktet gjelder kun ved import av 3. land

Boonyarit Amundsen
All import til Norge uten papirer, er skummelt...så jeg tror ikke jeg hadde anbefalt dette. Men har man noen penger å kaste bort, så kan man gjøre et forsøk... Det værste som kan skje er jo at fisken blir stående på grensekontrollstasjonen på Gardermoen eller en annen by i Europa, hvis kollien må mellomlande. Prøv å ikke handle for så mye første gang, så evt. tap ikke blir for stor.. Samtidig skal du prøve å bestille så mye at det lønner seg.. Det er min anbefaling. Jeg veit at Norge er et land der det kreves papirer for alt man gjør. Når det gjelder hva man trenger å gjøre, så mener jeg jeg har skrevet det både her og på NA, bruk søke funksjonen så finner du det jeg har skrevet... Av papirer så trenger du -AWB og AWB nr. -Helse sertifikat -Importmelding (skal registreres 24timer før ankomst) -Kvittering på betalt vare, da dette skal momses av hele summen inkl frakt og handling fee. -Tolldeklarasjons skjema -Traces skal registreres og meldes. En kopi av det du har registrert skal også ligge med når du møter opp på Gardermoen. Det siste punktet gjelder kun ved import av 3. land Har faktiskt tenkt meg og få dem inn i landet med alle pappirer som treng's eg vil ikke at fiskene blir avlivet på grensekontrolen har snakket med mattilsynet i dag og jobber med den saken med og finne ut allt som jeg må ha klart, men eller's kommer beløpet ikke til og gå over 200 kr på fisken men de blir 45 dollar som er frakten
nå har dem kommet

I dag kom det en fin pakke til meg med 20 Kampfisker
til nå har jeg tatt bilder af jentene men kommer til og fikse guttene i morra.....
Men fi fan så flotte fisker som jeg er så heldig og ha
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne
Reklame for plussmedlemskap