- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Hvor mye strøm kan perleguramien like?
Hvor mye strøm kan perleguramien like?
Jeg har en 275 l. som er ganske slunket for fisk for tiden etter at jeg gav vekk en god del arter som ikke passet ilag etc. Nå er det ny giv og jeg lurer litt... Det er nå en Asia biotop med 2 stk. Prakt Botia, 2 stk. Falsk SAE,kuhliål og et kampfisk par som er til salgs pga at jeg ønsker litt mer bevegelse i vannet enn de liker (de har lyst å leke men det har ikke jeg...)
Er veldig glad i labyrintfisk, og synes Pærleguramien en nydelig!!!
Men kan den trives selv om det er litt strøm i karet? Det er ganske rolig i andre enden enn der pumpa er. Jeg har forresten tenkt å koble på et co2 anlegg snart, bare jeg finner ut hvordan... Da bør jeg vel ha litt sirkulasjon?
(En annen fisk jeg lurer på er en stim med Indisk Glassmalle.... Kan det være noe for meg? Tips? Ja, nå ligger jo denne under labyrintfisk da...) Takknemlig for tips og meninger! :o)
Ett spm til forresten: hvor mange Pærlegurami bør jeg holde meg til i et slikt kar? Er det en hann til to hunner? Kanskje jeg ikke bør ha mer enn tre i denne str kar da?
Er veldig glad i labyrintfisk, og synes Pærleguramien en nydelig!!!
Men kan den trives selv om det er litt strøm i karet? Det er ganske rolig i andre enden enn der pumpa er. Jeg har forresten tenkt å koble på et co2 anlegg snart, bare jeg finner ut hvordan... Da bør jeg vel ha litt sirkulasjon?
(En annen fisk jeg lurer på er en stim med Indisk Glassmalle.... Kan det være noe for meg? Tips? Ja, nå ligger jo denne under labyrintfisk da...) Takknemlig for tips og meninger! :o)
Ett spm til forresten: hvor mange Pærlegurami bør jeg holde meg til i et slikt kar? Er det en hann til to hunner? Kanskje jeg ikke bør ha mer enn tre i denne str kar da?
Postet 18.08.07 kl 19:42
Endret: 18.08.07 kl 22:22
Har selv en gjenlevende gullgurami i 375litern. Her sirkulerer det hver time ca 4200liter, og dama klager ikke over dette
Så ja, med rolige områder, er det ikke noe problem med noe sirkulasjon i vannet Regner med at du ikke har så alt for mye av dette likevel, men om du enten forteller hvor mange liter i timen, eller hvilke(t) filter og pumper som er koblet til, blir det litt lettere å gi råd.
Det bø ikke være noe problem med en gruppe på 5-6 pærler i karet
Så ja, med rolige områder, er det ikke noe problem med noe sirkulasjon i vannet Regner med at du ikke har så alt for mye av dette likevel, men om du enten forteller hvor mange liter i timen, eller hvilke(t) filter og pumper som er koblet til, blir det litt lettere å gi råd.
Det bø ikke være noe problem med en gruppe på 5-6 pærler i karet
Postet 18.08.07 kl 20:59
Har ei utvendig JBL Cristal Profi 500. I dag koblet jeg om på rørene slik at det ble litt mer bevegelse i vannet. Det ble for stillestående når røret blåste vannet rett ned, nå har jeg koblet på et rør som er like langt som halve akvariet med små hull i som fordeler strømmen utover. Da blir det litt bevegelse i vannflata og. Lurer på om jeg må koble til et innvendig filter når jeg skal ha i gang co2 anlegget, det står at reaktoren må kobles på filteret men det passer dårlig med den dim som er på utvendig filter. Men det er et teknisk spm... (De henger liksom litt sammen, de spm mine...)
Hadde vært flott om jeg kunne hatt 5-6pærlegurami. Burde jeg hatt to hanner og resten hunner?
(Argh, jeg får ikke til å forandre overskriften min!! Heldigvis forsto du at det var strøm det var snakk om og ikke støm... hæhæh... )
Takk for svar!
Hadde vært flott om jeg kunne hatt 5-6pærlegurami. Burde jeg hatt to hanner og resten hunner?
(Argh, jeg får ikke til å forandre overskriften min!! Heldigvis forsto du at det var strøm det var snakk om og ikke støm... hæhæh... )
Takk for svar!
Postet 18.08.07 kl 22:21
Filteret du har, lager på ingen måte for mye vannbevegelse i karet, med sine maks 1200L\t (uten belastning).
Når du engang skal koble til Co2, trenger du ikke mer sirkulasjon i vannet for å få til dette, med mindre det er en aktiv reaktor som krever dette. Du må nesten se på hva du har\ skal ha av utstyr
Jeg ville hatt 2 pærlegutter, og 3-4 damer til disse. Flotte fisk, om de ikke må leve sammen med fisk som mobber\ napper i føletrådene.
Når du engang skal koble til Co2, trenger du ikke mer sirkulasjon i vannet for å få til dette, med mindre det er en aktiv reaktor som krever dette. Du må nesten se på hva du har\ skal ha av utstyr
Jeg ville hatt 2 pærlegutter, og 3-4 damer til disse. Flotte fisk, om de ikke må leve sammen med fisk som mobber\ napper i føletrådene.
Postet 18.08.07 kl 22:29