- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Guramier.
Guramier.
Jeg må først innrømme at jeg er helt fersk med akvarium i huset. Har hatt et på 64 liter i ca 6 mnd. Men uheldige meg har hatt både prikksyka og bukvattersott på besøk. Nå har det vært stabilt ei stund og nye fisker er kjøpt.
De som overlevde fra starten av er 3 Flying Fox, 1 dverggurami,4 Fantomtetra, 7 neontetra, 2 små albinopansermaller og 2 antennemaller. Fikk høre på dyrbutikken at jeg kan ha Guramier sammen dette. Har kjøpt 2 honningguramier. Og ett par Silvergurami? Ser mest ut som blågurami spør dere meg.
Hvordan synes dere som har drevet med akvarium en stund dette høres ut?
Er det en ok sammensetning? Er det noe annet jeg trenger eller er det over"befisket"?
Blir glad for svar.
De som overlevde fra starten av er 3 Flying Fox, 1 dverggurami,4 Fantomtetra, 7 neontetra, 2 små albinopansermaller og 2 antennemaller. Fikk høre på dyrbutikken at jeg kan ha Guramier sammen dette. Har kjøpt 2 honningguramier. Og ett par Silvergurami? Ser mest ut som blågurami spør dere meg.
Hvordan synes dere som har drevet med akvarium en stund dette høres ut?
Er det en ok sammensetning? Er det noe annet jeg trenger eller er det over"befisket"?
Blir glad for svar.
Postet 21.08.07 kl 22:47
Postet 22.08.07 kl 22:29
Hei, og velkommen som fersk akvarist!
Tok en rask titt i basene, men fant ikke silvergurami der. Hvis dette skulle vise seg å være blågurami så skal de ha ett kar på minimum 100 liter, så jeg ville i såfall levert de tilbake til butikken. Flying fox skal ha 300 liter og passer nok heller ikke i et så lite kar. De andre du har går fint angående størrelsen på karet, og også med hverandre vil jeg tro.
Når det gjelder over"befisking" så kan du regne det ut selv ved hjelp av denne oversikten som jeg fant i "BTN Akvarieguide":
Fisk med maksimum størrelse på 3 cm - minst 2 liter vann pr fisk.
Fisk med maksimum størrelse på 5 cm - minst 5 liter vann pr fisk.
Fisk med maksimum størrelse på 7-8 cm - minst 10 liter vann pr fisk.
Fisk med maksimum størrelse på 15 cm - minst 25 liter vann pr fisk.
Det understrekes at dette er en generell pekepinn og at det finnes utallige unntak, men mye bedre enn "en centimeter pr liter" som noen opererer med.
I fiskebasen finner du størrelse på fisken og minimum størrelse på karet.
Da får jeg ønske deg lykke til videre, og krysser fingre for at fiskene dine holder seg friske
Tok en rask titt i basene, men fant ikke silvergurami der. Hvis dette skulle vise seg å være blågurami så skal de ha ett kar på minimum 100 liter, så jeg ville i såfall levert de tilbake til butikken. Flying fox skal ha 300 liter og passer nok heller ikke i et så lite kar. De andre du har går fint angående størrelsen på karet, og også med hverandre vil jeg tro.
Når det gjelder over"befisking" så kan du regne det ut selv ved hjelp av denne oversikten som jeg fant i "BTN Akvarieguide":
Fisk med maksimum størrelse på 3 cm - minst 2 liter vann pr fisk.
Fisk med maksimum størrelse på 5 cm - minst 5 liter vann pr fisk.
Fisk med maksimum størrelse på 7-8 cm - minst 10 liter vann pr fisk.
Fisk med maksimum størrelse på 15 cm - minst 25 liter vann pr fisk.
Det understrekes at dette er en generell pekepinn og at det finnes utallige unntak, men mye bedre enn "en centimeter pr liter" som noen opererer med.
I fiskebasen finner du størrelse på fisken og minimum størrelse på karet.
Da får jeg ønske deg lykke til videre, og krysser fingre for at fiskene dine holder seg friske
Postet 25.08.07 kl 11:48
Postet 25.08.07 kl 14:24
Står så i fiskebasen, men selv en SAE trenger større kar; 160 liter står det på denne i basen. Alt levende prøver vel så godt de kan å overleve selv om forholdene ikke er ideelle.
Mine forbilder er de akvaristene som jobber for å gi fiskene så nær optimale forhold som mulig, og også skaper omgivelser hvor den kan utvise noe av sin naturlige atferd.
Må bare poengtere at jeg langt fra regner meg selv blant disse, men kanskje jeg kommer dit en dag
Mine forbilder er de akvaristene som jobber for å gi fiskene så nær optimale forhold som mulig, og også skaper omgivelser hvor den kan utvise noe av sin naturlige atferd.
Må bare poengtere at jeg langt fra regner meg selv blant disse, men kanskje jeg kommer dit en dag
Postet 25.08.07 kl 17:14
Endret: 25.08.07 kl 17:16
Fisker overlever i mye mindre karr en det som står i fiskebasen(men om de har det bra i knøtt små karr det tviler jeg på), mener vis det f.eks står at en fisk krever minimum 300 L så tviler jeg på at den har det opptimalt i 6o L karr. men, men det er det du som bestemmer.
Men det er ikke gøy å kjøpe en fisk som du blir "glad"i og har hatt i flere år, og så må du selge den/m pga. vokser ut av karret.
Har selv bl.a SAEer, og de største er 15-16 cm og er en stimfisk som trenger mye større karr en du har, du kan seff ha dem når de er små og så selge-men det beste er å kjøpe fisker som ikke vokser ut av karret man har.
Til og med de fleste guramiene blir for store for karret ditt-dverg gurami går kanskje, usikker på hvor stort karr de egentlig trenger.
Men ønsker deg lykke til vidre med en utrolig fasinerende hobby.
Men det er ikke gøy å kjøpe en fisk som du blir "glad"i og har hatt i flere år, og så må du selge den/m pga. vokser ut av karret.
Har selv bl.a SAEer, og de største er 15-16 cm og er en stimfisk som trenger mye større karr en du har, du kan seff ha dem når de er små og så selge-men det beste er å kjøpe fisker som ikke vokser ut av karret man har.
Til og med de fleste guramiene blir for store for karret ditt-dverg gurami går kanskje, usikker på hvor stort karr de egentlig trenger.
Men ønsker deg lykke til vidre med en utrolig fasinerende hobby.
Postet 25.08.07 kl 17:37
Kan det være måneskinngurami du har?
Postet 25.08.07 kl 19:19
Takk for svarene og god info. Det er nok Måneskinnsgurami ja. Det ligner i allefall på bildet. Jeg har nå vært å kjøpt et større akvarium. Det er på 130 liter. Fortsatt ikke stort nok, men det er dobbelt så stor som det jeg har nå. Og så er det det største jeg har plass til. Jeg skal hente det i morra og bruker nok helga på å innrede det. Må pga av plassproblemer flytte fiskene rett over, men håper det går bra når jeg bruker steiner, planter, pumpe og dekor fra det gamle. Skal bruke alt vannet som er der også. Det er selvfølgelig en større pumpe der, men tenkte å ta med den gamle for bakteriene sin del.
Nå håper jeg at fiskene får det bra.
Nå håper jeg at fiskene får det bra.
Postet 30.08.07 kl 19:22
Det viktigste er vel å få med seg de gode bakteriene fra pumpa. Smart å la den gamle pumpa gå i nykaret til den pumpa har kjørt seg inn. For sikkerhets skyld kan du vel også fòre litt knepent og sjekke nitrittverdiene de første ukene.
Ønsker deg lykke til med nykaret! Fortell gjerne hvordan det går fremover
Ønsker deg lykke til med nykaret! Fortell gjerne hvordan det går fremover
Postet 30.08.07 kl 21:02