Dverggurami - ønsker råd og tips

Vet det er flere tråder om dette temaet, men finner ikke hvilken tråd jeg skal bumpe.

I går kjøpte jeg 2 par dverggurami; noe jeg ble rådet til. I morges lå den ene hunnen død på bunnen. De andre 3 har det bra; i alle fall den ene dominante hannen må ha det supert.

I det ene øyeblikket svømmer han fredelig ved siden av det andre paret, men så jager han vekk begge to. Ser at han brisker seg noe veldig. Dypere rød farge enn den andre hannen, og ryggfinnen er flott og rød/blå når dominansen hans kommer frem.

Det jeg egentlig lurer på, er hvilken hanne jeg skal beholde - den dominante eller den som er under ham i rang?

Kommer til å levere tilbake en av hannene. Kan ikke ha mer enn ett par i 60 l.

Det blir vel det samme egentlig, fjerne du den dominante hannen så vil jo den andre ta over lederskapet og bli den dominante.
To hann guramier i samme kar har jeg dårlig erfaring med, jeg hadde også 2 par av disse i en 240 liter.
Den ene hannen jagde og bet i de andre sa de ble frynsete i finnene.
Jeg hadde forøvrig bare 3 sverdplanter i karet, så det ble dårlig med gjemmesteder i toppsiktet, der disse holder til.
Det er en fordel med godt et beplantet kar, så hua for gjemt seg bort litt når det blir for masete.
karet er veldig godt beplantet, og skal plante 3-4 cabomba (?) i kveld. Flyteplanter er det også rikelig av.

Den dominante liker seg visst alene. Svømmer omkring som han eier hele karet.

Liker ikke dette. Vet egentlig ikke hva som er best å gjøre. Kan jeg flytte en av hannene i karet sammen med guppy, platy og molly, og så se hva som skjer med de to andre.
Jeg ville helt klart beholdt den største og sterkeste hannen. Det er jo denne som i naturen ville vunnet hunnen, så hans avkom er bedre rustet enn den underlegne hannen sine.
Tone Andreassen
Jeg ville helt klart beholdt den største og sterkeste hannen. Det er jo denne som i naturen ville vunnet hunnen, så hans avkom er bedre rustet enn den underlegne hannen sine.

Ja, du har naturligvis rett i dette. Kan flytte den underlegne til et annet kar til jeg får levert ham tilbake.
Den dominante ble nå flyttet til guppy, molly og platykaret. Kan hende jeg beholder ham og heller skaffer ham et par jenter etter hvert. Fin unnskyldning for å få meg ennå et kar.
Nå er det fredelige tilstander i dette karet. Satte ned en god del nye planter i går ettermiddag. Muligens er det for mye planter, men det står jo skrevet at det skal være tett beplantning, og det har jeg vel nå, tenker jeg.

Litt knuffing er det, men lite i forhold til det var. Ennå en rot ble satt ned oppe på de to andre røttene, så karet er nå på et vis delt i to.

Den underlegne hannen, viser nå ryggfinnen rett som det er, og begynner å farge ut like mye som den dominante. For meg betyr det at dette karet nå er et trivselskar for disse to parene. Om de bygger skumrede eller ikke, betyr ærlig talt ingenting. Skal ha ennå flere flyteplanter, så da blir det helt tett jungel.

Men det jeg tenker på, er slamsuging. Det blir vel umulig her med alle de plantene?

Har ca. 10 kuhlii, men vet ikke om de er flinke nok til å "støvsuge" bunnen.

Synes at ancistrus er flinkere enn kuhlii. Ser hvordan de suger til seg diverse absolutt overalt i det andre karet. De er i aktivitet hele tiden, og får gjort mye godt på kort tid.

Nå er min 3. dvergguramihunn død. De bare legger seg ned og dør. Kun de to staute karene igjen.

Dverggurami er nok noe jeg ikke kommer til å satse på en gang til. Får levere tilbake hannene der jeg kjøpte dem, og bytte de til noen andre.
Det var endel snakk for en tid siden at dverggurami hadde et virus el, og at det derfor var mange som mistet disse.
For litt siden tok jeg opp den ene hannguramien som lå død. Ingen synlige skader. Så "frisk" ut selv i døden. Den gikk alene i 60 l, så kanskje den døde av ensomhet?

En hann igjen i 54 l. Går sammen med noen guppy og endlers jenter. Hvor lenge lever den, mon tro?

Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap