Kampfisk hunn

Hvordan går disse ilag med guppy? Napper disse slik som hann kampfiskene gjør, eller er de snille så lenge man ikke har en hann i nærheten?
Hadde bare problemer med disse sammen med Guppy. Først tok de halene på Guppyene. Flyttet dem i eget kar sammen med hannen. Var også lite lurt. De tok ham og.. Har forstått i etterkant at Kampfisk og Guppy ikke skal være i samme kar og at han og hunkampfisk vistnok bare skal møtes for skumlegging osv.
Jeg føler ikke at jeg det hjelper når folk forteller hva jeg må gjøre, fordi de har da ikke sett hvordan gemyttet på fiskene mine er, så jeg vil heller si litt om rettingslinjer jeg følger. Så må du nesten erfare det, og prøve å tenke sånn som fisken din:

Kampfisk er en aggressiv art
Hunnene er til de grader roligere enn hannene men de kan være hissige.
Ha alltid reserve løsninger om ting går galt: eks ekstra tank.
Studer fiskene før du putter dem alle sammen på engang, gjerne en og en om gangen.
Pass på temperaturene er riktig, og det jeg har merket at fiskene har mer energi om det er varmere i vannet = sommer = formeringstid. Det kan også gå galt.
I dag var jeg i dyrebutikken å så på myggraver, jeg la merke til at det var en kampfisk sammen med ca 40guppyer jeg så ingen oppspiste haler. Men som sagt jeg kjenner ikke til den kampfisken. Du må nesten prøve deg fram, men hva jeg syns er veldig viktig er å studere dem som en falk :P og alltid ha en reserveløsning som står klar om det skulle bli komplikasjoner. Jeg vil ikke skape noe ubehag for fisken så jeg syns det å studere hver enkelt er veldig viktig og at når du putter dem sammen, at man følger nøye med noen timer om dette går eller ikke.

Noe jeg også gjør, er å lese om fiskene før jeg putter dem sammen, så jeg får et innblikk av dens normale gemytt.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap