Knurregurami


Korleis ser gurami egg ut?? Har fått noke rart på ruta.
Som blanke boble med prikker inni. el små bobler inni. Har 4 knurregurami ilag med kampfisken.
Sannsynligvis snegle-egg. Guramier er labyrintfisk og legger ikke eggene på ruta. De lager skumrede, og legger eggene der i overflaten (som kampfiskene også gjør, de er også labyrintfisk).
Jeg er ganske sikker likevel på at du kan ha fått snegle-egg på glasset...

Det store flertallet av oss har det som kalles pest-snegler. Blindpassasjerer som kommer inn med akvarieplanter o.l. man kjøper som har vært i akvarievann fra før. Dette kommer gjerne som en overraskelse når de plutselig en dag sitter der på glasset, for det kan se ut som de oppstår fra intet. Men de har bare gjemt seg godt og formert seg i smug

Har du noen mulighet til å få tatt bilde av disse boble/egg tingene?

Er dette snakk om akvariet på 28 liter som du har i profilen din? Ser ut som du har en god del flyteplanter. Tjukke buskas av flyteplanter er en klekkekoloni for pestsnegler, det pleier å være fullt av dem på slike plasser.

Hvor lenge siden er det du startet opp dette akvariet der du har funnet de tingene på glasset?

Det er i 28l,en. Har flyteplanter. tenkte kampfisken ville like det.
Trur det blir vanskelig å ta bilde for dei er gjennomsiktige. Kanskje Knurreguramien bygger skumreid.? Kan selfølgelig prøve med macrobilde,
donna
Det er i 28l,en. Har flyteplanter. tenkte kampfisken ville like det. Trur det blir vanskelig å ta bilde for dei er gjennomsiktige. Kanskje Knurreguramien bygger skumreid.? Kan selfølgelig prøve med macrobilde,


Hvis det er på ruta, altså under vannlinjen, så er det ikke guramiene. Av årsaken som er nevnt i første innlegg. De lager et skumrede på vannoverflaten, ikke nede på glasset under vann.

Er forresten disse bobletingene under vann, eller ligger de akkurat i vannoverflaten? Jeg forstod det slik at de satt på ruta et stykke under vann, men kan jo være jeg misforstod hvor de sitter?

Under vatnet ja, langt nede. Prøvde med bilder,og måtte redigere litt først.
Ikkje så lett dette. Men får legge ved bilde.

Har eg snegle her da. Kanskje eg bør fjerne flyteplantene?
Kva gale kan disse sneglene gjer? Bildet var forstørra mange, mange ganger.
De formerer seg VELDIG fort! Spiser vell alger og planter osv. De jeg hadde (De kom fra en plante jeg kjøpte) ble kjempe mange, og nesten alle plantene mine ble hulletet og stygge.. Kjøpt meg dvergbotia og nå er alle vekk i mitt akvarium ihvertfall ..

Dere hadde så rett så rett. Det var snegleegg. Såg plutselig en liten snegle på glaset. Har fjerna egga., og flyteplantene. Trudde kampfisken likte tak. Kanskje det er andre ting som kan brukes istadenfor flyteplanter.
En lærer så lenge en lever.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap