Blå gurami og støm i vannet....

Jeg har et kar på ca 160l med et par blågurami oppi. satte dem ut istad. Jeg har en fluval 4pluss innvendig,og jeg syns denne lager for mye strøm i hele karet, tror ikke guramine er helt fornøyd med forholda. Men jeg er nervøs for å skru ned styrken på pumpa,for da filtrerer den vel ikke godt nok??

Men vil jo ikke at fiskene skal mistrives

Hva gjør dere?
Filteregenskapene har lite å si med hvor mange liter vann som trekkes gjennom svampen, så det er ikke noe problem å justere ned på vannmengden, om du ønsker det. Eller så kan en sette på ett strålerør, som fordeler vannmengden bedre i karet.

Kan også nevne at i ett kar med denne størrelsen, er det etter min mening alt for dårlig filtrering med en 4+, spesielt om den ikke er modifisert
Så du mener det er på sin plass med en utvendig pumpe/filter? Trodde mitt kom til å holde i massevis jeg. I bu tikken sa de at det gikk fint opp til litt over 200l!
Jeg ville nok hatt ett utvendig ja. For å si dette på en måte som er vanskelig å misforstå:
En fluval 4+ med originalt filter, har ca 0,7L filtermasse, modifisert, ca 1,5L.
Med grov svamp (ca 4m2 pr L), gir dette en maksimal overflate til bakteriene på henholdsvis 2,8 og 6m2.
Med medium svamp, får en henholdsvis 4,9 og 10,5m2 til bakteriene. Finere svamp vil bare tette seg.

Filteret jeg ville hatt til karet, Eheim 2026, har til sammenligning en overflate til bakteriene på ca 675m2 med originalt filteroppsett. Dette er jo "bare" 241 ganger så mye som ett originalt Fluval 4+

Sier seg selv hva som er i stand til å ta seg av avfallet i karet på best mulig måte
Tilfeldig bekjentskap
© Caroline Fossberg
Reklame for plussmedlemskap