Frynsete hale på kampfisken

Hei!
Kampfisken min har plutselig fått frynsete hale over natten (observerer den hver dag). Hva kan årsaken være ? Sopp ? Den er ellers aktiv og har god matlyst.
Sopp gir bommullsaktige dotter og kommer ofte som en sekundærinfeksjon etter skader eller sår.

Når du sier det skjedde over natten så blir jeg fristet til å mistenke noen samboere. Går den alene eller hvilke andre fisk går den sammen med?

Det er også en tredje ting som kan gi frynsete finner, nemlig finneråte. Da er det huden mellom finnestrålene som forsvinner slik at det bare er de harde "pinnene" igjen av finnen, men jeg er usikker på om det kan skje over natten slik som du beskriver. Holder en knapp på at det er en annen fisk som har forsynt seg.
Takk for svar. Jeg ser halen allerede har blitt litt bedre faktisk, så som noen har tipset meg om så har den nok bare hektet seg fast i dekor, men jeg bør kanskje gi den en kur for sikkerhets skyld ? Den er helt alene (ca 3 år gammel), så det skyldes ikke andre fisker.
Så lenge det ikke ser ut som det setter seg infeksjon eller sopp i det så skulle det ikke være nødvendig å behandle med medisin. Det er ofte like effektivt å ta noen daglige delvannsbytter, og på den måten gi fisken optimale vannforhold og en sjanse til å takle problemet på egen hånd.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap