Slem han kampfisk

kjøpte en blå lilla kampfisk han på dyrebutikken på Finnsnes, tenkte jeg skulle skaffe en make til hun fisken jeg hadde fra før. Hannen gikk rett til angrep på hunnen, så det ble ett jævl.... leven i karet. Tok hunnen ut av karet slik at gammeleriken ble alene. Lurte på om dette er vanlig, og om kansje jeg er for lessen og la henne være sammen med hannen. Men har jo ikke lyst at han skal ta livet av henne.
Er det noe knep for og få disse til og gjøre det naturen har skapt han og henne til???? og ikke ta livet av hværandre!!!!
Vel, nå er det faktisk det naturligste for kampfisk å leve alene det meste av tiden. Den godtar vanligvis bare hunner i nærheten så lenge han har gjort klart et skumreir og hun er leksvillig. Etter leken blir hun jaget igjen.

Som du skjønner så er faktisk kampfisken din helt normal og overhode ikke slem. Du kan lese mer om hold av kampfisk på denne hjemmesiden.
Det er helt normalt at kampfisk jager eller banker konene sine, ja. Men kampfisk er fisk med personlighet, og det vil være forskjell fra individ til individ. Jeg har opplevd alt fra herremenn som har myrdet sin kone, til konene som har mishandlet og nesten myrdet hannen.

Hvordan man kan løse dette problemet avhenger av temperamentet til hannen, temperamentet til hunnen(e) og størrelsen på karet ditt.

Som hovedregel vil jeg ikke anbefale å holde kampfiskhanner og -hunner i samme kar, annet enn når begge fisker er klare for lek (hannen lager skumrede, og hunnen viser tegn på at hun er lekskar, ved at det vises vertikale striper på kroppen, og ikke horisontale som normalt). Selv da kan det gå galt. Jeg mistet nylig min utrolig nydelige kampfiskhunn, ved at hannen tok livet av henne, selv om begge var tydelig klare for lek.

Hvis man likevel må holde hannen og hunnen sammen, anbefaler jeg at man har mer enn én hunn. Dette fordi man da vil få fordelt hannens aggresjon på flere hunner, slik at det ikke blir konstant jaging av den ene fisken. Men også dette er begrenset igjen av størrelsen på karet og om det er gjemmeplasser for fiskene. I et lite kar, vil fiskene leve så tett innpå hverandre at det ikke er til å unngå at det blir mye jaging. Og det vil bety veldig mye mer stress for fiskene, og dermed dårligere helse. Det kan ende med at fisker dør.

Men jeg vil også nevne at mange hunner også kan plage vettet av en stakkars hann. Jeg har erfart hunner som har tygd i seg sløret og det meste av finnene på den stakkars hannen, og hvor hannen til slutt døde av den konstante plagingen fra damene.

Så moralen blir som nevnt over: det beste er å holde dem hver for seg. Det er slik det er fra naturens side, og det er den beste måten å unngå stress for både hunner og hanner.
Ok
den stripen som nevnes har faktisk hoa mi, og den er vertikal. Så da er sikker ho klar men han er ikke helt klar for familie. Er ikke dette typisk i vår værden også.

Men skal jeg sette henne sammen med han og håpe på det beste, eller skal man vente til han begynner og skumme???
Jeg hadde ventet til hannen hadde begynt å lage skumrede. Har selv en hanne i eget karr, der satt vi inn en hunne når hannen hadde laget et stort skumrede og hunnen hadde vist seg leksklar lenge.
men det ble en kort afære for dem, hannen klikket helt og prøvde rett og slett og drepe henne, så vi valgte å ta henne ut igjen, så får hannen leve ensom i "pytten"sin.
Ok. :-)
Leste litt på hjemmesiden til han Svein, han virker som en ekspert på kampfisk.
Så nu har jeg satt ned ett halvliters glass i karet, der har jeg plasert hoa. Slemmingen prøvde til og begynne med og få tak i henne, men der ble han lurt.
Han er nå begynt og lage bobler inne i ett lokk jeg har fortøyd oppe i ene siden av karet, så jeg skal vente litt til for og se om han gjør ordentlig jobb før jeg prøver og slippe henne ut av glasset.
så det blir spent og se hva som skjer!
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap