Kjøpt meg ny kampfisk, er det noe galt med den?

Hei, jeg kjøpte en ny kampfisk idag, i dyrebutikken var den i en så liten boks, uten noen planter eller grus, mange andre kampfisker holdt på å dø. Jeg hadde en sånnen "akvarie" boks fra før og tenkt å kjøpe en kamfisk. Bokson er mer en to ganger større en det fisken var i far før. jeg kjøpte en plante, og stener til den. Jeg hadde en gullfiskbolle-pumpe fra før, men tok liksom bare slangen som man egentlig fester til pumpen rett oppi akvariet, siden hele pumpen ikke tok plass. Nå ble det i allefall sirkulasjon i vannet? Det kommer bobler ut av slangen, er det sirkulasjon, eller skal jeg ta den ut, så fisken ikke har noe pumpe i det hele tatt? Slangen suger jo ikke vann inn og så ut igjen, den lager bare bobler i vannet... Men fisken virker mye mer aktiv en det den var i butikken, der lå den bare på samme plasse hele tiden. Nå svømmer den litt rundt. Det så ikke ut som han visste at det var flakfor jeg ga til den først, men så begynte den laaangsomt å spise. Den virker veeldig sløv, er kampfisker bare slik, liksom helt late, eller blir den mer aktiv etter hvert? Håper dere gir svar raskest mulig. Kos fra mg,(p.s dama i butikken sa den så helt frisk ut, men bare kjedet seg...)
Hva slags "akvarie" boks?
Kampfisken skal ikke ha så sterk strøm, og uansett er bare bobler til pynt. Så sett tilbake bollefilteret, still inn dette til ca 3-4 bolber i slengen. Vær nøye med vannbytt de første ukene (2-3-4 ganger i uka).
Flak fôr er ikke kampfisken videre interessert i, og den skal heller ikke fôres mer enn annen hver dag med ETT flak om du velger å benytte deg av det.
Første dagen i nytt akvarie skal heller ikke fisken ha mat..

Kampfisken er ikke like aktiv som for eksempel tetraer, guppy etc, men litt mer bedagelig annlagt.

Gi den litt tid og ikke "mas" så mye på den, så vil den nok komme i gang med skumrede og spising.

Om fisken i butikken holdt på å dø, hvorfor kjøpte du den nå det er store sjanser for at den er syk og dør..? Fikk du med deg noen medisiner gratis eller noen annen form for behandlings tips?
Eh, nei. Et luftpumpefilter er ikke bare til pynt. men det er mindre effektivt enn et sirkulasjonsfilter.

Slik jeg forstår deg, Charlotte, så er det kun lufta du har oppi, og ikke filteret.

Det er slett ikke dumt å skaffe et bunnfilter til kampfisk. -En slik rist som man har under grusen, og som man kobler luftpumpen til.

Du bør måle antall liter i "boksen" din. En kampfisk vil klare seg i ca 10 liters kar.

Neii... *flau* Denne boksen er sånn i plastikk, og med en sånnen svart lokk på toppen, og i midten av den er det en blank åpning. Boksen hr handtak. Når du kjøper boksen, er det bilder av fisker, reptiler og edderkopper utenpå. og nei, fikk ikke medisiner med. Det var helst damene som så ut til å dø. Men den hannen jeg valgte så mest og så egentlig frisk ut. men kjedet seg og var liksom helst slapp, eller sto bare på samme plass. EMn den bollepumpa er helt rund og kommer ikke oppi "akavariet". Jeg vet det kanskje er liten plass, men det er bedre enn ingenting! i dyrebutikken hadde den kansje bare dødd. Hadde det vært bedre kanskje. Det enste den hadde i butikken var en pitteliten boks og vann. Ingen boble, pumpe eller noe.m Seg selv og alene... Så jeg burde ikke ha noe sirkulasjon i vannet? Slangen får jo vannet til å gå rundt iallefall.
Boksen er defintivt ikke 10 liter! Den er sikkert 2 eller noe sånt... Jeg vil ikke levere fisken min tilbake... Den ser mer glad ut nå, og den snurrret seg liksom rundt i en sånnen runding rundt seg selv, akkurat som fisken til minni mus
Charlotte Rivera
Neii... *flau* Denne boksen er sånn i plastikk, og med en sånnen svart lokk på toppen, og i midten av den er det en blank åpning. Boksen hr handtak. Når du kjøper boksen, er det bilder av fisker, reptiler og edderkopper utenpå. og nei, fikk ikke medisiner med. Det var helst damene som så ut til å dø. Men den hannen jeg valgte så mest og så egentlig frisk ut. men kjedet seg og var liksom helst slapp, eller sto bare på samme plass. EMn den bollepumpa er helt rund og kommer ikke oppi "akavariet". Jeg vet det kanskje er liten plass, men det er bedre enn ingenting! i dyrebutikken hadde den kansje bare dødd. Hadde det vært bedre kanskje. Det enste den hadde i butikken var en pitteliten boks og vann. Ingen boble, pumpe eller noe.m Seg selv og alene... Så jeg burde ikke ha noe sirkulasjon i vannet? Slangen får jo vannet til å gå rundt iallefall.


Ahaa.. ca 6-7 liter? Siden du ikke får bollefilteret nedi er det nok noe sånn.. har en 12 liter til yngelet mitt og der går filteret akkurat nedi..hehe
Den ville nok ikke dødd i butikken. Det er uheldigvis sånn de blir oppbevart i forettningen. Av en eller annen idiotisk grunn tror alle butikkene at de har det bra i minimalt med vann. Sirkulasjon skal den ha i likhet med alle andre fisker, men den må også ha rent vann. Så du må nesten få tak i et filter som er lite nok, eller koste på deg de 98 kronene et sånn 12 liter plast kar koster. Helst kjøpe et 20 liters akvarie, men det er opp til deg Filter er du nodt til å ha, men pass på at strømmen fra dette er så sterkt.. Kampfisken har mye slør og er en amatør til å svømme, og når strømmen blir for sterk blir den å svømme for livet og sliter seg da ut. Så et bollefilter i lite akvarie er knall
Jeg vet at enkelte har klart å holde kanpfisk i ca 2 liters kar, men selv ville jeg holdt meg til 10 liter+.
Jeg mistenker at fisken din ikke er helt bra etter den lille plassen den har (og har hatt). Et godt tips er å ikke kjøpe fisk som ikke ser 100% friske ut. Hvis du har bollefilter, så har du kanskje en bolle? Det er tross alt bedre med en bolle dersom den er større enn boksen...
Lykke til.
Hei, Tusen, tusen takk for rådene jeg fikk, jeg har nå kjøpt meg ett ti liters "akvarie" og tatt pumpa og filteret oppi. Jeg så med en gang at dette var noe fisken likte myye bedre. den svømmer nå rundt og utforsker, igjen tusen takk. Tok bilder av "akvarie" og fisken. Forresten har jeg ett 54 liters akvarie med tre sverddrager, 2 hunner og en hann, en av dem er gravid. 6 tigerbarber, 3 gullbarber og en ancitrus. med pent planteliv. tok med noen bilder av dem også Krmt finner ikke den kabelgreia som hører til kameraet bilder kommer senere...
Flott flott
Husk å vær nøye med vannbytte den første måneden til nitritten har blitt borte
hvis den fisken kommer fra der jeg tror den kommer fra, så var den sikkert i sjokk og fiskehimmel når den kom hjem til deg
og hvis det stemmer at den kommer derfra så har den sikkert litt finneråte også, da kan du tilsette litt salt oppi til den,så blir finnene raskere fin igjen
Kampfisker i små beholdere i dyrebutikken ser ofte døde ut, men det er bare fordi de egentlig ikke har plass til å røre på seg, så de har ikke noe særlig annet valg enn å ligge stille. Og kampfisker er også veldig late av seg

Men kjempefint at du kjøpte et skikkelig akvarie til han

Jeg kjøpte kampfisk i går, og den ble oppbevart i ca 5 dl vann, men den hadde til og med fått litt grus i bunnen av beholderen. Dette er en av de litt bedre dyrebutikkene. Kjøpte med vilje ikke fra en av de butikkene der de oppbevarer dem i bittesmå plastkrus med 1 dl vann. Selv om det er fristende å 'redde' en kampfisk, så støtter man også butikken som oppbevarer dem slik og gjør at de bestiller inn flere fisker som blir behandlet på samme måte. Heldigvis tilbringer de fleste kampfisker ikke særlig lang tid i dyrebutikker.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap