Båndgurami - aggresive mot egne?

Jeg har to båndguramier som forhåpentligvis er en av hvert kjønn. De går alene i 110 liter (unntatt en eplesnegle). Den ene har nå begynt å produsere en masse skum (men ikke noe rede). Dersom den andre viser seg, jages den ubønnhørlig inn i en liten steinur jeg har i akvariet.

Spørsmålet mitt er vel om det er vanlig at (bånd)gurami-hanner jager andre (bånd)guramier selv om det ikke er egg å passe på? For det kan vel ikke være egg når det ikke er skumrede? Eller?
Åkei, nå har jeg sett litt på andre skumreder, og jeg antar at dette ER et skumrede *flau* - og at det ER egg, siden han jager henne så intenst.

Jeg antar jeg bør fjerne henne fra akvariet? Hva om jeg ikke gjør det? Hva skjer eventuelt når eggene er klekket og begge er der? Spiser de yngelet?

Så mange spørsmål.

Det er skummet de lager som kalles skumrede ja. Men det er ikke dermed sagt at det er egg i det.

Har du sett at de har lekt? Hvis de er som andre guramier og kampfisk så består leken i at hannen omfavner hunnen og presser eggene ut av henne, deretter befrukter han dem og plasserer dem i redet. Han vil vokte redet ganske intenst og hvis det er egg som faller ned på bunnen i karet vil han plukke dem opp og plassere dem i redet igjen.

Hvis han jager henne intenst og du er redd for at han kommer til å skade henne er det nok best å fjerne henne.

Nå vet jeg ikke så mye om akkurat denne typen gurami, men for andre typer gurami så er det hannen som passer yngelen til de svømmer fritt, og når de svømmer fritt bør hannen fjernes. Det tar som regel 2 dager til eggene klekkes, og deretter 2-3 dager til før yngelen er frittsvømmende. De skal ikke fores før de er frittsvømmende.

Kan være lurt å google guramien du har så får du info som gjelder akkurat den arten.
Jeg var på jobb i hele går, og så borte i tre timer på kvelden, og jeg aner ikke hvordan fisken tedde seg i disse tidsperiodene. Det var først da vi kom hjem i åtte-ni-tiden at vi oppdaget at hannen jaget hunnen. Hvis det er en hunn, da...

Skumredet oppdaget jeg enda senere.

Det skal sies til mitt forsvar at jeg overhode ikke hade forventet noe skumredebygging enda, siden guramiene ble flyttet til dette karet onsdag kveld og var rimelig stresset etterpå. Jeg hadde dessuten forventet å måtte senke vannstanden en del for å få til lek.

Skal google båndgurami, men bare et spørsmål til på generelt grunnlag: Vil en hann-gurami være agressiv mot en annen hann-gurami når han har skumrede uten egg?
Som nevnt før kjenner jeg ikke så godt til akkurat denne guramien, men vet at generelt sett er det en del rivalisering mellom hanner, og for noen arter må man unngå å ha to hanner sammen, med mindre karet er stort og de har mye gjemmesteder. Det gjelder ikke bare når de har skumrede, men hele tiden.
Vel,

jeg er temmelig sikker på at den andre er en hunn. Både fordi den har avrundet analfinne og fordi de to har vært veldig gode venner tidligere.

Det står rundtomkring på nett at eggene klekkes etter 24 timer, så jeg antar at jeg vil få svar på akkurat det spørsmålet i kveld..

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap