Perlegurami

For noen uker tilbake kjøpte jeg tre perleguramier,1 hann og 2 hoer. Har i det siste begynt å bli litt i tvil om hannen egentlig er en hann. Den er større enn de to "hoene", og er litt lengere i kroppen, de er ca. mellom 5-7cm. Jeg er helt nybegynner, og klarer derfor ikke se at det er noen forskjeller på finnene heller, de er ganske så lik i fargene. Blir hannene mere rød i fargen når de begynner å bli kjønnsmodne, eller er de det fra de er små?
Den største driver å jager de to mindre perleguramiene rundt i akvariet, ofte. Da har den som regelt ryggfinnen tett inntil kroppen. Vil de drive å jage på hverandre hvis de er av samme kjønn? Har kikket på bilder av perlegurami i fiskebasen, min han likner ikke i farve på de hannene der, ble derfor så i tvil. Legger ved et par bilder i håp om at noen av dere mer drevne akvarister greier å se om det er forskjeller. Takker på forhånd for svar
Nå har jeg ikke denne fisken selv, men ut i fra hva jeg har lest så er det lettest å se forskjell på kjønnene ved å studere ryggfinnen. Hannen har en utdratt ryggfinne som ender nesten i en spiss mens hunnen har en pent avrundet ryggfinne. Lett å se på bildene i basen. Unge hanner er vanligvis vanskelige å skille fra hunner bare ved hjelp av fargene.

En av de ansatte i dyrebutikken banket lett på glasset når hun skulle finne ut om det var hunner eller hanner når hun skulle plukke de ut. Da reiste de nemlig opp ryggfinnen slik at det ble lettere å se forskjellen
Liten film av mine perler
her ser du lett forskjellen på mine hanne og hoe.

<embed src="http://www.youtube.com/v/rTCb0slGxDc" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"> </embed>

på slutten ser du hue og hanne.
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap