Dvergguramipøbel

Inaktiv bruker
Jeg har problemer med min dverggurami.. Hadde først to hanner, den ene ble plaget av den andre så mye at jeg måtte tilslutt ta den ut av karet. Har i dag vært og skaffet meg en hunne, håper iallefall det er en hun. De sa iallefall det i butikken. Men hannen jeg hadde fra før jager den stakkars lille nykomlingen rundt som en gal.. Ville han gjort det dersom det er en hunfisk? Eller er det en fargeløs hanngurami jeg har fått i butikken? Den har svake striper og mye mer avrundete finner som det står hunnene skal ha.. Klarer ikke å ta noe bra bilde nå siden den stort sett gjemmer seg for hannen.

Det kan sagtens være en juvenil han, har selv prøvet det, købte det jeg troede var 2 hunner, men fandt på et tidspunk de 2 jeg troede var hunner i leg, og min store han blev afvist, og den store han begyndte at slås med den unge han.
Så jeg måtte skille dem ad.
Inaktiv bruker
Den jeg hadde fra før har nå begynt å lage rede igjen, som den gjorde første dagen jeg hadde den i akvariet mitt.. Men hver gang hunnen (den jeg tror er hunne iallefall) kommer innen synsvidde jager han den vekk. Vet ikke om det er tilfeldig at han lager rede akkurat i dag, eller om han bare ikke helt har skjønt det med han og hun... Får vel vente noen dager til og se hva som skjer. Den lille har iallefall mange fine gjemmesteder hvor den ikke blir jaget..
Inaktiv bruker
På 17. mai feiret guramiene mine med å leke. Det er iallefall ingen tvi lengre om at det er en liten jente jeg har fått tak i her. Jeg syns fortsatt at hannen min jager henne veldig mye. Vil det roe seg ned når de blir ferdig med lek? Han bygger og bygger på redet, men ser ikke ut til at det har blitt noe egg av leken jeg så på 17. mai. Han er veldig hissig mot alle fisk i akvariet.. Han har selvsagt valgt en dum plass å bygge redet sitt, rett ved innsuget til pumpa, så jeg tror nok de fleste eggene som har kommet har havnet inni der..
Hvis de har været i lek, og der er æg i skumreden, så er det naturligt at hannen jager hunnen væk, da hunnen ellers vil pøve på at spise dem.
Guramier er meget lik kampfisk når det kommer kommer til opdræt, hannerne bliver ekstremt territoriale nå de har rede/æg at passe på, så ofte er det en god ide at flytte hunnen til et andet kar når leken er færdig.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap