- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- 3l kampfiskakvarium.
3l kampfiskakvarium.
Postet 29.05.08 kl 16:56
Den minste varmekolben jeg vet av gir konstant samme strømstyrke hele tiden, så jeg tror det vil bli litt vel hett i en 3l da. Mulig noen andre vet....
En annen ting er at jeg synes du skal vurdere å kjøpe et litt større kar til fisken. 3 liter er ærlig talt ikke rare vannmengden.
Her står det litt om kampfisk.
En annen ting er at jeg synes du skal vurdere å kjøpe et litt større kar til fisken. 3 liter er ærlig talt ikke rare vannmengden.
Her står det litt om kampfisk.
Postet 29.05.08 kl 18:14
Endret: 29.05.08 kl 18:15
Postet 29.05.08 kl 18:24
Postet 29.05.08 kl 18:55
Postet 29.05.08 kl 18:58
Endret: 29.05.08 kl 19:00
Du tender
må karet stå i to uker som vanlige kar for å modnest, eller kan eg berre hive han oppi etter å ha tatt vatn frå springen?
eg vil foresten aldri ha hivet han oppi
eg bytter 20 prosent vaten hver dag.
eg vil foresten aldri ha hivet han oppi
eg bytter 20 prosent vaten hver dag.
Postet 29.05.08 kl 19:07
Postet 29.05.08 kl 19:11
Eragonmå karet stå i to uker som vanlige kar for å modnest, eller kan eg berre hive han oppi etter å ha tatt vatn frå springen? eg vil foresten aldri ha hivet han oppi ;) eg bytter 20 prosent vaten hver dag.
Det er ikke i vannet at mesteparten av de gode bakteriene er. Det er i filteret. Derfor jeg skrev at hvor du tar vannet fra ikke er det viktigste. Tror hverken det hjelper eller skader om du tar vannet fra 60l din.
Postet 29.05.08 kl 19:15
Hei
ønsker så veldi fisk, og nei eg har verken pumpe eller filter, men ein malaisisk sandsneile til ryddegutt.
Postet 30.05.08 kl 07:50
Ser du gjerne vil bruke denne krukka som du kaller det til kampfisk. Men hvorfor ikke heller investere i noe større slik at fisken trives bedre? For å si det sånn, ville du likt å bodd i en skittentøyskurv?
Vil råde deg til å kjøpe større, både med tanke på fiskens trivsel, og renhold. Større kar er lettere og holde rent.
Har en kampfisk selv, og den koser seg i 200L. Da jeg kjøpte den var den i en plastkopp på rundt 0,5 - 1L.. Den brukte 2 dager på å finne ut at Hei, jeg har mere plass her. Nå er den over alt og koser seg.
Får fine startsett til en rimelig penge, så vil du virkelig ha en kampfisk, så er det bare og spare til det.
Sønnen min på 5 år sparer til akvarium allerede.
Håper du revurderer den tanken om å ha fisken i krukken.
Vil råde deg til å kjøpe større, både med tanke på fiskens trivsel, og renhold. Større kar er lettere og holde rent.
Har en kampfisk selv, og den koser seg i 200L. Da jeg kjøpte den var den i en plastkopp på rundt 0,5 - 1L.. Den brukte 2 dager på å finne ut at Hei, jeg har mere plass her. Nå er den over alt og koser seg.
Får fine startsett til en rimelig penge, så vil du virkelig ha en kampfisk, så er det bare og spare til det.
Sønnen min på 5 år sparer til akvarium allerede.
Håper du revurderer den tanken om å ha fisken i krukken.
Postet 01.06.08 kl 21:40
ArkatussaSer du gjerne vil bruke denne krukka som du kaller det til kampfisk. Men hvorfor ikke heller investere i noe større slik at fisken trives bedre? For å si det sånn, ville du likt å bodd i en skittentøyskurv? Vil råde deg til å kjøpe større, både med tanke på fiskens trivsel, og renhold. Større kar er lettere og holde rent. Har en kampfisk selv, og den koser seg i 200L. Da jeg kjøpte den var den i en plastkopp på rundt 0,5 - 1L.. Den brukte 2 dager på å finne ut at Hei, jeg har mere plass her. Nå er den over alt og koser seg. Får fine startsett til en rimelig penge, så vil du virkelig ha en kampfisk, så er det bare og spare til det. Sønnen min på 5 år sparer til akvarium allerede. :) Håper du revurderer den tanken om å ha fisken i krukken.
Enig her.
siden du allerde har kjøpt krukka kan du bruke den til foreksempel, Røde krystallreker.
Postet 01.06.08 kl 21:48
Hei
eg får ikkje lov til å ha større kar, no har eg alt gårnde med en kampfisk, mat, plante, rent vanns droper og tremostat. men! kampfisken mil ikkje ete!!?? korfor????
Postet 04.06.08 kl 08:10
Det kan være så mangt men titt litt her om du finner noen symptomer som kan passe, men hvis den fortsatt går i 3 liter, kanskje den ikke trives?
Postet 04.06.08 kl 08:24
Livet i en bolle er ett kort liv
Når en kampfisk ikke får det den trenger av plass, filter, kolbe etc, ender du opp med en apatisk fisk som ikke lever lenge, i en liten ufiltrert bolle vil den helt enkelt forgifte seg selv. Og å skifte vann daglig er heller ikke bra, ettersom du da utsetter den for variasjoner i vann kvalitet og temp etc alt for ofte.
Skal du ha en liten bolle/kar/krukke, kan du nok like greit kjøpe deg en plast fisk.
Om du legger i med 20L +, vil du få en langt gladere, hyper og sosial fisk.
Skal du ha en liten bolle/kar/krukke, kan du nok like greit kjøpe deg en plast fisk.
Om du legger i med 20L +, vil du få en langt gladere, hyper og sosial fisk.
Postet 28.06.08 kl 18:22
Endret: 28.06.08 kl 18:26
håper du lærte noe her. for en kampfisk eller for den slags skyld all fisk SKAL IKKE HA ETT SÅ LITE KAR/BOLLE. ikke rart at kampfisken din ikke spiser og blir syk nei.
kampfisk skal ha minst 40-60 l etter mitt syn. ingen diskusjon. og ett 60 l kar får du for en tusen lapp komplett nytt i butikken. mindre om du velger brukt.
og du sier jo at du har ett 60l kar så slepp den oppi der og se kor fin og gla den blir da.
kampfisk skal ha minst 40-60 l etter mitt syn. ingen diskusjon. og ett 60 l kar får du for en tusen lapp komplett nytt i butikken. mindre om du velger brukt.
og du sier jo at du har ett 60l kar så slepp den oppi der og se kor fin og gla den blir da.
Postet 28.06.08 kl 20:29
vet at dette ikke er en diskusjon om hvor vidt du kan ha fisken din oppi krukka eller ikke. MEN, det jeg foreslår at du gjør med krukka er at du begynner å putte små mynt på den og venter med hele greia til du har råd til å kjøpe minimum et 20 liter AKVARIUM, ingen krukke, men akvarium med der tilhørende filter og varmekolbe. 3-400 kroner er oppspart på no time om du kan avse Donald bladet et par uker.
20% vannbytte hver dag.. lover du? (er jo ikke bra, men berde enn ikke noe.. HUSK at det må være AKKURAT samme temp på vannet du skifter som vannet som allerede er i krukken)
varmekolbe i 3 liter vann, minus plassen som grusen og fisken tar opp..? har ikke følelsen av at du har mye bruk for 2,3 liter kampfisk suppe, så la det være. Riktig temp vil du oppnå med lampen over krukka. Dessuten bør du ha dekkglass sånn at den ikke blir syk. Men det har vel ikke krukka tenker jeg?
alle fisker er avhengig av sirkulasjon, så kjøp i det minste ei luft pumpe (99kr) og bolle filter (35kr) til fisken din.
om det er dine foreldre som nekter deg (har ikke sjekket alderen din) og kjøpe en 20 liter, så be de om å ringe meg. Har vært selger i 6 år, så jeg vet hvordan jeg overbeviser folk om at dette viirkelig er det rette å kjøpe:P en 20 liter tar ikke stor plass, yngle karet mitt står under senga:P og det koster ikke mer enn 3-400 komplett! Fisken vil få det mye mye bedre i en 20 liter enn i 2,3..
20% vannbytte hver dag.. lover du? (er jo ikke bra, men berde enn ikke noe.. HUSK at det må være AKKURAT samme temp på vannet du skifter som vannet som allerede er i krukken)
varmekolbe i 3 liter vann, minus plassen som grusen og fisken tar opp..? har ikke følelsen av at du har mye bruk for 2,3 liter kampfisk suppe, så la det være. Riktig temp vil du oppnå med lampen over krukka. Dessuten bør du ha dekkglass sånn at den ikke blir syk. Men det har vel ikke krukka tenker jeg?
alle fisker er avhengig av sirkulasjon, så kjøp i det minste ei luft pumpe (99kr) og bolle filter (35kr) til fisken din.
om det er dine foreldre som nekter deg (har ikke sjekket alderen din) og kjøpe en 20 liter, så be de om å ringe meg. Har vært selger i 6 år, så jeg vet hvordan jeg overbeviser folk om at dette viirkelig er det rette å kjøpe:P en 20 liter tar ikke stor plass, yngle karet mitt står under senga:P og det koster ikke mer enn 3-400 komplett! Fisken vil få det mye mye bedre i en 20 liter enn i 2,3..
Postet 28.06.08 kl 20:37
Endret: 28.06.08 kl 20:40
Sterudvet at dette ikke er en diskusjon om hvor vidt du kan ha fisken din oppi krukka eller ikke. MEN, det jeg foreslår at du gjør med krukka er at du begynner å putte små mynt på den og venter med hele greia til du har råd til å kjøpe minimum et 20 liter AKVARIUM, ingen krukke, men akvarium med der tilhørende filter og varmekolbe. 3-400 kroner er oppspart på no time om du kan avse Donald bladet et par uker. 20% vannbytte hver dag.. lover du? (er jo ikke bra, men berde enn ikke noe.. HUSK at det må være AKKURAT samme temp på vannet du skifter som vannet som allerede er i krukken) varmekolbe i 3 liter vann, minus plassen som grusen og fisken tar opp..? har ikke følelsen av at du har mye bruk for 2,3 liter kampfisk suppe, så la det være. Riktig temp vil du oppnå med lampen over krukka. Dessuten bør du ha dekkglass sånn at den ikke blir syk. Men det har vel ikke krukka tenker jeg? alle fisker er avhengig av sirkulasjon, så kjøp i det minste ei luft pumpe (99kr) og bolle filter (35kr) til fisken din. om det er dine foreldre som nekter deg (har ikke sjekket alderen din) og kjøpe en 20 liter, så be de om å ringe meg. Har vært selger i 6 år, så jeg vet hvordan jeg overbeviser folk om at dette viirkelig er det rette å kjøpe:P en 20 liter tar ikke stor plass, yngle karet mitt står under senga:P og det koster ikke mer enn 3-400 komplett! Fisken vil få det mye mye bedre i en 20 liter enn i 2,3..
En 19 l koster under 200kr i dyrebutikken. Du kan få det brukt for 70kr.
Postet 04.08.08 kl 02:49
Postet 05.08.08 kl 13:13
Eragoneg får ikkje lov til å ha større kar, no har eg alt gårnde med en kampfisk, mat, plante, rent vanns droper og tremostat. men! kampfisken mil ikkje ete!!?? korfor????
Da hadde jeg heller latt være å holde en fisk i et lite kar. er ikke vits å drive med dyreplageri.
i tyskland og italia trur jeg det er det forbudt med boller og akvarier under en viss størrelse, pga dyreplageri.
håper snart mat og dyretilsynet får boller og akvarier på 3 liter vekk ifra markede i norge!
Postet 05.08.08 kl 13:28
Postet 05.08.08 kl 23:51