Hvilken betta?

Jeg kjøpte denne karen som betta sp. "sumatra" (hvis jeg husker det riktig). Det sier jo egentlig ikke så mye. Er det noen som vet hvilken betta dette er? Bildene yter han på ingen måte rettferdighet. Normalt har han ikke en mørk stripe på siden. Denne kommer tydeligvis fram når han er skremt. Han er ca. 8 cm lang (dårlig øyemål), og høyst vital. Matvrak så det holder, og smart nok til nå å ha funnet ut at jeg betyr mat. Han virker temmelig aggressiv, og oppfører seg som en rovfisk. Han angriper maten på en temmelig voldelig måte. Ingen forsiktig nipping der i gården! Det er kanskje heller ikke å rart, med den underleppa som han har. Fargen er jevnt blåaktig (normalt uten stripe - men i butikken var det blanding mellom de som hadde stripe og de som ikke hadde + de som hadde antydning til stripe). Jeg har forsøkt å google litt, men har ikke kommet nærmere noen løsning. Er det noen der ute med litt mer betta-kunnskap enn meg?

[External Image]

[External Image]

Sjekk underleppa på denne karen:
[External Image]
Ja, det er en fin herremann, selv om han er en råtass i akvariet. Personligheten minner meg litt om kulefisker. Jeg har aldri sett en så våken fisk (med hensyn til hva som skjer i verden utenfor akvariet), og med så mye personlighet, annet enn hos mine elskede kulefisker. Og som med kulefisker, så virker denne fisken ganske morderisk ved fôringstid. Så foreløpig er han plassert i et kar som er for lite, i påvente av at jeg skal bestemme meg for hvor jeg skal plassere den. Jeg frykter han kan lage mye ugagn, så jeg kan ikke plassere han i hvilket som helst akvarium. Hvilket også får meg til å tro at dette ikke kan være en Betta pi, som i følge fiskebasen skal være en fredelig betta.

Har dere noen flere forslag, folkens? Jeg må igjen kommentere at den markante stripen den har langs siden på bildene, normalt ikke vises. Vanligvis har den en jevn blålig farge.
Jeg svarte visst i feil tråd istad...
Jeg foreslo den munnrugende Bettaen fra Sumatra:
Betta Pugnax
Virker dette fjeset kjent, Inger Anne...?
Jeg synes ikke den lignet helt, heller. Men jeg har litt flere bilder av kompisen. Han er faktisk litt kamerasky, så den mørke stripa kommer kjapt fram igjen når jeg begynner å blitse. Det er tydelig at den mørke stripa kommer når fisken er redd.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Den ligner, men er for liten. Den står oppført med maks størrelse 4,48 cm, og min er definitivt større. Jeg dro fram målebåndet, og greide nesten å måle den. Jeg anslår den nå til å være ca. 7 cm (evt. bittelitt mindre - defintivt større enn 6 cm), pluss halen.
Tror det er det nærmeste jeg finner, gitt. Leste på en av stedene jeg var innom at lignende arter finnes i pugnax-gruppen, om det er noe til hjelp

Spørs om du må poste spørsmålet på et av de rene betta-forumene for å få et korrekt svar.
Etter å ha lest litt, ser jeg at pugnax er et godt forslag. Her i fiskebasen ser jeg den har makslengde 8 cm, så det stemmer også. Og som Mona sier i tråden min, så er det flere varianter av denne. Jeg tror vi er inne på noe der, ja.
En kommentar i Wikipedia, gjør at pugnax ligner enda mer: "B. pugnax was well known as a fighting fish". Det gjenspeiler jo personligheten jeg har sett. Ja, jeg tror vi er på rett vei! Takk Mona, som først kom opp med denne. Det var først da jeg leste det som stod i tråden min, at jeg begynte å titte nærmere på den. Der hadde du lagt ut en link til flere bilder. Forresten stemmer jo lokasjonen også.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap