- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Ett par spørsmål ang. kampfisk yngel.
Ett par spørsmål ang. kampfisk yngel.
Nå har mitt kampfisk par fått seg yngel. Hannen er tatt ut av akvariet og yngelen er frittsvømmende. Forer de med LiquiFry.
Har ikke sett at de spiser, men de er ikke døde, så da må de ha fått i seg noe. Har ikke sett at de spiser, da de er veldig små. Så sånn sett er alt bare fryd og gammen.
Men, jeg har lest rundt at man må ta ut hunnen pga. hannen osv.
Sett at man setter hunnen sammen med yngelet etter man har tatt ut hannen, vil hunnen kjenne igjen sitt avkom/rase? Eller vil hun gjære som levendefødene flest? Dette har det ikke stått noe om på de fleste plasser jeg har lest.
Lurer på en ting til, er vannskifte viktig? eller kan de gå i det "samme" vannet til de er litt større?
Postet 29.07.08 kl 22:04
Postet 30.07.08 kl 01:02
Postet 30.07.08 kl 12:32
"Hannen lager et skumrede hvor eggene samles løpet av leken. Etter det blir hunnen jaget bort av hannen og bør fjernes fra akvariet. Hannen passer på eggene som klekkes etter ca 48 timer og blir frittsvømmende etter ca 48 nye timer.
Parret har også en meget vakker parringsdans der hannen tar sløret rundt hunnen og danser rundt.
Ikke ha for kraftig vannbevegelse i akvariet. Bruk gjerne flyteplanter som pistia, som er utmerket for hannen å byggeskumreiret rundt og under. Ellers kan man bruke en halv isoporkopp."
Du bør nok fjerne hunnen først og når ynglene blir frittsvømmend bør du fjerne hannen.
Om hunnen dreper ynglene er jeg neimen ikke sikker på, men det kan være muligheter for det.
Les denne artikkelen , den er meget intressann.
Parret har også en meget vakker parringsdans der hannen tar sløret rundt hunnen og danser rundt.
Ikke ha for kraftig vannbevegelse i akvariet. Bruk gjerne flyteplanter som pistia, som er utmerket for hannen å byggeskumreiret rundt og under. Ellers kan man bruke en halv isoporkopp."
Du bør nok fjerne hunnen først og når ynglene blir frittsvømmend bør du fjerne hannen.
Om hunnen dreper ynglene er jeg neimen ikke sikker på, men det kan være muligheter for det.
Les denne artikkelen , den er meget intressann.
Postet 30.07.08 kl 12:39
Hehe. Jeg har allerede gjort alt etter boka. Nurde kansje spesifisert det fra begynnelsen av. Beklager. Men de ynglet, tok ut hunnen, eggene klekket, yngelet ble frittsvømmende og tok da ut hannen...
Det var akkurat det om jeg kan sette hunnen tilbake inn i karet sammen med yngelet, som nå er rubdt 3 dager gamle. Det var bare ett triviellt spørsmål.
Hehe, har også lest Sveins side om kampfisk. Nesten pugget innholdet.
Det var akkurat det om jeg kan sette hunnen tilbake inn i karet sammen med yngelet, som nå er rubdt 3 dager gamle. Det var bare ett triviellt spørsmål.
Hehe, har også lest Sveins side om kampfisk. Nesten pugget innholdet.
Postet 30.07.08 kl 12:49
Endret: 30.07.08 kl 12:50
AlexusHehe. Jeg har allerede gjort alt etter boka. Nurde kansje spesifisert det fra begynnelsen av. Beklager. Men de ynglet, tok ut hunnen, eggene klekket, yngelet ble frittsvømmende og tok da ut hannen... Det var akkurat det om jeg kan sette hunnen tilbake inn i karet sammen med yngelet, som nå er rubdt 3 dager gamle. Det var bare ett triviellt spørsmål. Hehe, har også lest Sveins side om kampfisk. Nesten pugget innholdet. :)
Jeg hadde ikke satt hunnen tilbake til yngelen igjen!
Men det er sikkert andre som har synspunkt på dette, men det var min mening.
Postet 30.07.08 kl 15:28