- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Kriseparing?- kampfisk
Kriseparing?- kampfisk
Hei jeg har kampfisken min Mike Tyson oppi ett tiliters kar med et bollefilter, varmekolbe, og luftpumpesten. Jeg bestemte meg for å prøve lykken med noen bebissser, så jeg tok den ene kampfiskendama mi oppi til han. Han blåste seg opp og begynte å svømme etter henne. etter en stund tok jeg den andre dama mi oppi sammen med hun andre. Damene får helt panikk når han svømemr etter dem.
1. Er dette normalt?
2. Hvor store er kampfiskdamene når de er kjønnsmodne. (Betta splendens)
3. Når begynner damene å gå i 90 grader og få loddrette striper, er det med en gang de blir tatt oppi?
Håper på svar raskest mulig.
Jeg har en rot, og planter oppi
1. Er dette normalt?
2. Hvor store er kampfiskdamene når de er kjønnsmodne. (Betta splendens)
3. Når begynner damene å gå i 90 grader og få loddrette striper, er det med en gang de blir tatt oppi?
Håper på svar raskest mulig.
Jeg har en rot, og planter oppi
Postet 03.08.08 kl 15:56
Postet 03.08.08 kl 16:06
Hunnen skal ha striper FØR hun puttes oppi til hannen. Forøvrig tror jeg det er 45 grader, ikke 90.
Og den vanlige metoden er å ha hunnen i en gjennomsiktig beholder som flyter i hannens kar. Når han har laget skumrede og hunnen har striper, da skal de slippes sammen.
Men som nevnt over, 10 liter er altfor lite. Det går ganske hardt for seg hos kampfisk, og han kan like gjerne gi henne en god omgang juling eller drepe henne som å parre seg med henne.
Og den vanlige metoden er å ha hunnen i en gjennomsiktig beholder som flyter i hannens kar. Når han har laget skumrede og hunnen har striper, da skal de slippes sammen.
Men som nevnt over, 10 liter er altfor lite. Det går ganske hardt for seg hos kampfisk, og han kan like gjerne gi henne en god omgang juling eller drepe henne som å parre seg med henne.
Postet 03.08.08 kl 16:14
Postet 03.08.08 kl 16:39
54litern til oppdrett..
jeg bruker min iallefall...
Postet 03.08.08 kl 17:50
Jeg ville hatt damene i hvert sitt fødekar og sluppet hannen oppi 45 litern. Når hannen har fått lagd redet, kan den hunnen som har fått loddrette striper slippes løs med hann. For gjerne godt, det er nemlig slitsomt å produsere egg og skulle passe yngel.
Når eggene er lagt kan du fjerne hunnene og ha de oppi eget kar. Jeg var så heldig at den ene min passet yngel med hannen, men de gikk oxo alene i 80 liter.
Skal du satse på å ha hunnene sammen med hannen er det viktig at karret er godt beplantet, slik at de får mange gjemmesteder. Oxo fint om det er ganske bart under redet, slik at det er lett for hannen å samle opp egg som kanskje faller ut av redet.
Hunnene og oxo hannen kan finne på å spise yngelen når de blir fritt svømmende, eldre yngel spiser oxo mindre yngel. Hannen skal helst ikke ha mat mens han passer redet, min fikk det og det gikk fint, men er da ikke å annbefale.
Når eggene er lagt kan du fjerne hunnene og ha de oppi eget kar. Jeg var så heldig at den ene min passet yngel med hannen, men de gikk oxo alene i 80 liter.
Skal du satse på å ha hunnene sammen med hannen er det viktig at karret er godt beplantet, slik at de får mange gjemmesteder. Oxo fint om det er ganske bart under redet, slik at det er lett for hannen å samle opp egg som kanskje faller ut av redet.
Hunnene og oxo hannen kan finne på å spise yngelen når de blir fritt svømmende, eldre yngel spiser oxo mindre yngel. Hannen skal helst ikke ha mat mens han passer redet, min fikk det og det gikk fint, men er da ikke å annbefale.
Postet 03.08.08 kl 18:43