Kampfisk vil ikke parre!!!:(

Jeg har et akvarium på 28l... jeg vet at det er stort nok til å parre 2 kampfisker inni, men hannen min vil ikke lage rede selv om jeg har 2 hunner i ei egen bøtte oppi akvariet! jeg fikk de to hunnene tidligere i dag, og jeg lurer på om de ikke kan være for unge? i så fall, hvordan vet man at en kampfisk hunn er moden for parring? trenger svar FORT... vær så snill?
For det første; trenger du svar FORT? Fordi, fiskene kommer til å eksplodere om de ikke legger egg umiddelbart?

For det andre; du sier ingenting om hvordan karet ditt er satt opp; vannverdier o.l. - da er det jo ikke lett å komme med forslag om hva som evt. kan være feil? Overflatesirkulasjon (eller helst, mangel på) og tilgang på planter som han kan rappe smådeler fra til redet er jo to punkter som er viktig når det gjelder labyrintfisk f.eks.

Når det er sagt; du har fått to hunn-fisker i dag? Jeg syntes det er noe tidlig å bli utålmodig allerede; om du ikke ser antydninger til lek enda. Jeg kan lite om denne spesifikke arten, men jeg tror det må litt mer til enn som så.

Og, du sier du har to hunner i ei bøtte i akvariet; tror ikke jeg hadde blitt i lekshumør av tilsvarende; men jeg vet ikke hvordan det er med kampfisk?
vent til han føler for å lage skommrede de hjelper ikke å si noe.
ingen fisk gjør noe på komando gi ham tid.
og la damene hvile ut i ca to uker før du prøver igjen
Hvist du søker her inne på forumet og ellers på nettet, så kommer du til å finne utrolig mye info. Sett deg ned, les,lær og forstå hva det vil si å ha Betta Splendens!

En 28 liter er passe til en hanne, men ikke til å ha en hanne og 2 hunner i.
Hvor gamle er fiskene dine? Den beste avlsalder er rundt 5-11 måneder.
Hvis du nettopp har fått hunnene lar du dem hvile ut i et par ukers tid før du prøver å pare dem. Bygger ikke hannen din skumrede og er gammel nok bør du se litt på forholdene i karet.
Er filtreringen for kraftig kan du ordne det ved å sette opp en halv isoporkopp med endene ned i vannet for å unngå at redet blir ødelagt

Anbefaler forøvrig denne siden, der står det masse om oppdrett og Betta splendens generelt.
Er vel ikke noe lurt å prøve å avle på 2 hunner du nettopp har kjøpt? Utifra det jeg har hørt skal de holdes adskilt et par uker hvor de fores opp på masse næringsrik mat, før man prøver seg på parring.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap