Hjelp!!! mollyen plager kampfisken:(

Har lenge ønsket meg en kampfisk. Anledningen bød seg da jeg fikk sykdom i karet: Når jeg hadde fått bukt med sykdommen var det desverre bare en molly og en platy igjen. Slike fisk hadde jeg lest/ fått inntrykk av gikk bra med kampfisk, i motsetning til guppyene og praktbotiane som var i karet tidligere. Kjøpte derfor fire mollyer og en kampfisk i dag: Gledet meg færlt til å få de nye innbyggerne i karet, som virket tomt og trist med bare 2 fisk i.

Til min store overraskelse oppdaget jeg da jeg kom hjem at mollyen som var i karet fra før konstant svømte etter kampfisken og var "bortpå" ham hele tiden. Kunne ikke se at den nappet finnene, men det stresset selvsagt opp "mobbeofferet" noe voldsomt. Jeg bestemte meg derfor for å ta ut mollyen -har desverre bare en akvariebøtte den kan være i. Tanken var at kampfisken skulle få en dag eller to for å bli vant til de nye bakteriene i karet og de nye omgivelsene før mollyen fikk komme tilbake.

MEN så leste jeg i en av trådene at mollyer er finnnenappere!!!!!! STIKK i strid med hva jeg trodde((( Regner med at jeg må levere tilbake enten den problematiske mollyen eller kampfisken. Spørsmålet er om jeg, om jeg beholder kampfisken, kan forvente at de små mollyene jeg kjøpte i dag vokser opp og plager kampfisken? De er ganske små enda...omtrent halve størrelsen til den eldste.

Har også et spørsmål til; kan det tenkes at den "vanskelige" mollyen bare trenger litt tid for å venne seg til kampfisken? Dvs om jeg returnerer den til karet; vil den fortsette med plagingen til kampfisken er død, eller forsøker den å avklare hvem som er "sjefen"?

Akvariet er 110L. Det har vært oppe og gått en 3-4 år, men jeg har bare hatt det i ca 5 mnd og har ikke erfaring med akvarier fra før. Noen som har et godt råd?
Jeg har erfaring med mollyer som finnenappere, og ville ikke hatt mollyer sammen med kampfisk. Du kan prøve en stund og se hvordan dety går, men personlig ville jeg ikke tatt sjansen. Jeg ville heller byttet ut mollyene med platyer.
Takk for svar, selv om det ikke var dette jeg håpet på. Må altså velge mellom kampfisken og mollyene. Huff. Begynner å tro at jeg har gjort de fleste feilene som er mulig som akvarist

Et av molly barna ser forresten ut som om den har fått svømmeproblemer i løpet av natten. Kan årsaken til dette være kampfisken eller er det mest naturlig å tilskrive dette flyttingen fra butikken? Kjøpte dem som nevnt i går ettermiddag....
Hei
Vi har molly og kampfisk sammen,ingen problemer til oss,verken finne napping eller annen "mobbing"...Tror ikke det har noe med kampfisken å gjøre at mollybabyen ikke svømmer i dag,kanskje stress av flytting..
Jeg har hatt Black Molly, og det var noen ondskapsfulle beist. Plaget livet av (bokstavelig talt!) flere Keisertetra før jeg fikk fatt i dem. Så ble de flyttet sammen med guppyer, samme sak der. Så flyttet jeg dem til et Corydoras-kar, og da de gikk løs på dem også, var det slutt!

Min erfaring med molly er altså at de kan bli noen ordentlige plageånder. De beit og beit og beit... og av alle ting, så beit de tetraene i anus! De endte opp med blodige sår under der, og døde av stress og skader.
Det er sikkert individuelt, som med så mye annet innen fisk. Enkelte er noen ordentlige plageånder, andre er fredelige som dagen er lang, selv om de er samme art.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap