- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Rubingurami??
Rubingurami??
På tropehagen her hadde de fått inn nye fisker, bla noen nydelige knallrøde guramier. va 4-5 cm store. I butikken ble de kallt rubingurami. Men når jeg søker her, så kommer dverggurami opp som treff, og disse røde hadde ingen striper på.
Fikk vite de ble ca 5 cm. Høres dette ut som dverggurami, eller finnes det en egen art som heter rubingurami?
De var iallefall nydelige.
Skal få meg et større akvarium, og kunne tenke meg forskjellige guramier i det
Fikk vite de ble ca 5 cm. Høres dette ut som dverggurami, eller finnes det en egen art som heter rubingurami?
De var iallefall nydelige.
Skal få meg et større akvarium, og kunne tenke meg forskjellige guramier i det
Postet 17.09.08 kl 21:07
Hvis du ser i profilen til Dvergurami ser at at det står Dverggurami/ Rubingurami så Rubingurami er det samme som Dverggurami
Postet 17.09.08 kl 21:21
Postet 17.09.08 kl 21:30
Inaktiv bruker
Rubingurami er en fargevariant/oppdrettsvariant av dverggurami. Og den har ikke originalens striper. Og det skulle ikke forundre meg om det er krysset inn noe honninggurami der, da en del rubingurami har et/får et mørkere brystparti/frambuk ved enkelte anledninger.
Postet 17.09.08 kl 21:41
Postet 17.09.08 kl 21:53
Postet 17.09.08 kl 23:24
Postet 18.09.08 kl 00:31
Postet 18.09.08 kl 07:12
sessangull og blåguramier da? har noen gullguramier nemlig som har for lite akvarium. Har liksom sett for meg et gurami akvarium, at det kunne være pent :-)
Gullgurami er en fargevariant av blågurami. Samme art altså
Vær litt obs på at guramihanner kan bli veldig hissige når de har egg eller yngel å forsvare. Det er derfor viktig at karet er stort nok til at hunnen, og andre fisk, kan komme seg unna om du ikke har mulighet til å flytte de over i annet kar.
Postet 18.09.08 kl 16:11
Postet 18.09.08 kl 21:57
Postet 18.09.08 kl 22:02
Jeg kjenner ikke så godt til gullguramien, men flere av de andre guramiene, for eksempel perlegurami, ser ut til å leke lett når forholdene ikke er så altfor dårlige. De fiskene man får kjøpt på butikken er ofte ungfisk så de må bli kjønnsmodne før de begynner å fatte interesse for hverandre. I tillegg så er det et krav at sirkulasjonene i akvariet ikke er for voldsom. Disse guramiene lager jo skumreir og ved for sterk strøm så går det bare i oppløsning.
Det høres ut på beskrivelsen at du bare har en hann. Det kan kanskje være en fordel. Har sett at det enkelte steder anbefales å ikke holde to hanner sammen av akkurat denne arten.
Det høres ut på beskrivelsen at du bare har en hann. Det kan kanskje være en fordel. Har sett at det enkelte steder anbefales å ikke holde to hanner sammen av akkurat denne arten.
Postet 18.09.08 kl 22:11