Kampfisk og ph

kampfisken min har en ph på sånn ca 8.0 (ikke så greit å lese av de fargene..)
jeg bare lurer på om jeg burde senke den siden de vil ha fra 6.0 - 7.5 ? hvor viktig er ph?

vannet i springen er forresten på 7.5, så ved bytte får han jo litt nærmere ønsket ph-verdi.
Ph`er viktig for at fiskene skal trives. Om du vill det beste for fisken er det beste å senke ph`en til verdinen som kampfisken krever for å trives. Men det kommer ann på. Hvis Kampfisken din har vert i det akvariumet lenge så går det greit. Har sett noen som selger Ancistrus som er tilpassa Malawi kar, så en kampfisk tilpassa ph 8 skal jo gå fint.

Så noen stor vannbytter de første dagene så kommer fisken til å trives bedre om den ikke er vandt med ph 8. Om den har vert der i et år, så gjør det ingen ting, men om du nettopp har kjøpt den så er det beste å senke ph`en
Stabil pH er viktigere enn helt nøyaktig pH. Dersom pH svinger konstant ved hvert vannbytte eller ved at du prøver å justere den, gjør det mer skade enn at den er litt for høy.

Så ikke bekymre deg for den
han fikk akkurat flytte for seg selv og da tok jeg halvparten av vannet fra der han bodde før. det også lå på 7.5 eller 8.0, så det er halvveis den ph-en han er vant til fra jeg kjøpte han.

mvjnz: hva betyr stabilt egentlig? akkurat på 8.0 konstant? for jeg mener.. det er vel uansett umulig siden vannbytter fører til en liten forandring uansett, eller? jeg ser for meg at ph-en på vannet forandrer seg fra når det er i springet til når det er i akvariet? om du skjønner :P
Stabilt betyr at den ikke forandrer seg.

Dersom vannet forandrer pH av seg selv etter du tapper det i bøtter, kan du la det stå over natten slik at pH blir den samme som i karet. Dersom det er noe i karet som gjør at den heves kan du enten fjerne det, eller tilsette noe i vannet i bøtten slik at pH blir lik den i karet.

alt som bor med han nå er en dott javamose og en plante til jeg ikke husker navnet på. kanskje ny sand øker ph-en? uansett høres det ut som jeg kan kjøpe sånn ting som gjør ph-en lavere

som igjen fører meg til mitt neste spørsmål: når eks. en kampfisk vil ha ph fra 6-7.5 - bør ph-en være nærmest en av verdiene? opp eller ned liksom?
Jeg har hatt kampfisk i pH 8, og de har trivdes helt fint. Jeg tror det beste for kampfisken er at du ikke gjør noe med pH-en.
det høres ut som stor enighet her så da lar jeg være å tukle med vannet hans :P

tusen takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap