Kampfisk

tengte jeg skulle kjøpe meg en kampfisk, men så lurer jeg på om den liker masse planter, eller bare sand, var usikker på innredninga
Tror nok den vil sette pris på både planter og annen innredning. Dette er en nysgjerrig fisk som liker å undersøke overalt i karet. Kan fort bli kjedelig om det bare er sand og vegger
mener å ha lest den liker flyteplanter et sted? tar jeg feil?
Kampfisk
gennerelt alt av planter å de liker flyte planter å gjærne fin bladet for eksempel andemat
Du har helt rett Tinelise, de liker også flyteplanter. Glemte å nevne det jeg. Når det gjelder andemat så er dette noe som mange hater som pesten siden det er vanskelig å bli kvitt de når de først har etablert seg. De har en tendens til å dekke overflaten fullstendig og det er ikke noen ønskesituasjon. Det finnes mange andre flyteplanter som egner seg bedre. Til og med enkelte stilkplanter kan brukes som flyteplanter.
så bra, da bi d plante kjøp i mårra
har masse andemat i et annet akvarium så da hiver jeg over litt
Siden det allerede var en tråd om kampfisk kan jeg like gjerne bruke denne til mitt spørsmål istedefor å lage en helt ny tråd om samme fisk.

Kampfisken min skulle flyttes til et annet akvarium pga innkjøpte guppy. Hadde den i en 5liters bøtte for å venne den til vannet i det andre akvariumet (Hadde vann fra det gamle akvariumet og fylte på fra det nye). Og når jeg skulle helle litt til vann var kampfisken plutselig borte og fant den igjen på gulvet. Har aldri opplevd en kampfisk som klare å hoppe en 5cm opp fra vannoverflaten. Er dette normalt?
Og for de som lure, den har mest sansynlig ligget på gulvet i 2-10minutter, var ganske pjusk og pustet tung og enne finna fungerte ikke, men nå er den nesten like aktiv igjen og begge finnene fungere fint. Virke forsatt litt pjusk men mye bedre form og studere sitt nye miljø mye bedre =)
Ja, Simen, dette er normalt for kampfisker. De er gode hoppere. I naturen spiser disse insekter og det hender de hopper over vannet for å få tak i godbitene. Jeg har til og med en kampfiskhunn som ofte hopper opp etter fingrene mine når jeg er for sein med å få maten i karet. Her og her er et par filmer som viser denne oppførselen.

Grunnen til at den overlevde så lenge på gulvet er deres evne til å puste luft. I naturen lever de ofte i stillestående vann med lite oksygen. Gjennom naturlig seleksjon så har disse fiskene utviklet et spesielt organ, labyrintorganet (derav navnet labyrintfisk), som gjør at de kan puste luft.

Det er derfor veldig viktig med dekkglass når man holder slike fisk. Ikke bare fordi de kan hoppe, men hvis det er veldig stor forskjell på temperaturen og i vannet og i luften så kan den pådra seg sykdommer.

Bra det gikk bra med den
Kampfisken min hoppa 30 cm rett opp, de dyra overasker meg ikke lengre:P
Det forklarte mye med hvordan han havnet på gulvet ja. Eneste problemet nå er å unngå at samboern min overmate den nå som hun veit at man kan få kampfisken til å hoppe når man mate den =)
Fortell henne at den lett biter ut en kjøttbit om den bommer og treffer fingeren
Joda, det er en mulighet, får se om hun trur på det =P
hehe, jeg skjønner jeg har gått glipp av noe her! nå går vi over fra å mate kampfisken fra hånda til å holde maten over vannet når vi mater kampfisken! skal testes ut

og ennå en kampfisk kommer til å bli overforet
Kampfisk kan hoppe noe helt sinnsykt hvis man trener dem litt, ja. Eneste ulempen er at man gjerne finner dem på gulvet til slutt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap