Kampfisk yngel - haster!

Jeg har fått kampfisk yngel i dag. og så ringte jeg til dyrebutikken og der sa de at kampfiskyngelen spiste finknust babyfor, så jeg kjøpte en boks med sånn da. Skal jeg ha lyset på i natt eller skal jeg slå det av?
Har ett par tips til deg.
Driver med "oppdrett" av kampfisk selv, og har endelig funnet ut hvordan man kan få dem til å vokse opp sunne og fine.

Hvis du lesre på div. sider, f.eks : kan du finne ut av en god del som du lurer på.

Men, jeg for min del bruker ikke levendeføde til yngelet. Mulig at de ikke vokser like fort med "tørrfor" i forhold til levendefor (eddikål osv), men det går fint.

Knust flakfor tror jeg du ikke skal bruke før 3-4 uker.
Jeg pleier å mate dem med Liquifry 1-2 ganger om dagen i ca 3 uker.
Alt kommer ann på hvor store de er da. Er de "store"nok går jeg over fra liquifry til "barnemat", som er ferdig pulverisert flakfor. Det ligner mest på støv. Dette blander jeg med vann i en liten sprøyte, kjøpes hos apotek. Så spruter du det sakte ut i vannet til yngelet.

Etter nok noen få uker er de store nok til små flak av flakfor eller knust granulat. Kan også mate med avskallet artemiaegg.

En grunn til at seriøse oppdrettere bruekr levendeføde er fordi det er langt billigere i lengden enn å kjøpe f.eks. liquifry i ett sett.

Ang. lyset kan du bruke vanlig "lys syklus". På om dagen av om natten.
Den maten som jeg har kjøpt heter sera micron. kan jeg bruke det?
Inaktiv bruker
Det kan være litt for stort for de nyklekkede, stikk på din lokale dyrebutikk og se om de har Liquifry om du ikke vil bruke levendefor.
ok, men skal jeg ta hannen ut?
Kristinus
ok, men skal jeg ta hannen ut?

Normalt trenger du ikke å ta ham ut de første par dagene.
ikke før de er frittsvømmende.

Av ren nyskjerrighet lot jeg hannen gå sammen med de små etter de små var frittsvømmende.

Grunnen til dette var fordi jeg leste ett par artikler ang. oppdrett hvor seriøse oppdrettere gjerne lot hannen gå sammen med sitt avkom.
De påstår at faren ikke er noen fare for yngelet og at yngelet blir bedre "foreldre" selv når de blir voksne.

av min erfaring går det fint å ha faren sammen med de små i ett par uker.

Men til å begynne med ville jeg tatt han ut.
Finknust flakfor er nok alt for stort for yngelet. De vokser nok fint på flakfor, men hvis du vil ha sunne og sterke fisker og god overlevelsesprosent, anbefaler jeg deg at du setter deg litt inn i dette.

Anbefaler infusorier de første dagene, så microorm, og kanskje bananfluer når de er større?
Ok takker for svar

De er blitt litt større nå og det ser ut som de spiser av det mini-flakforet,
så jeg fortsetter bare og gi dem det. Men er det noen som vet om de vokser fort? når begynner de og få farge? :P
vekst henger sammen med foringsrutiner. Mater du dem ofte, vokser de fortere og omvendt.

Nå er det viktig å tenke på at når man mater ofte (mer enn 3 ganger til dagen), så må man mate svært lite. Kun slik at de får i seg bittelitt.

Jeg mater dem som regel 2-3 ganger daglig med liqui-fry (infusiorer) inntil de er 3 uker gamle. Så mater jeg dem videre 2 ganger daglig med knust flakfor eller artemiaegg (avskrellet).

De vokser ikke med rekordfart, i forhold til hva de ville ha vokst om jeg brukte levendeføde, men jeg trives med vekst-hastigheten.

De får farger etter 6-8 uker gamle. Det er viktig å skille hannene så snart de viser tegn på aggresivitet.
Hvordan går det med dine små? Er spent på å høre hvordan det går.
;(
Det gikk ikke bra Alle er døde.. vet ikke hvorfor de døde
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap