- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Redd kampfisk?
Redd kampfisk?
Jeg har et 110 liter akvarium hvor jeg først bare hadde en hann-kampfisk som levde der lykkelig alene. Nå har jeg nettop kjøpt to algespisere og en nokså stor oransje papegøye-cicklide som er 4-5 ganger så stor som kampfisken. Cickliden gjør ikke kampfisken noen ting men kampfisken er livredd alikevel og har tilbragt de siste dagene i en liten sprekk ved pumpen hvor den ikke rører seg av flekken og den ser nesten død ut til tider...
Skal ikke kampfisken være litt tøffere enn dette og kommer den til å gjemme seg for alltid? Den kan vel ikke ha det bra slik som den har det nå...?
Skal ikke kampfisken være litt tøffere enn dette og kommer den til å gjemme seg for alltid? Den kan vel ikke ha det bra slik som den har det nå...?
Postet 09.02.09 kl 19:16
Postet 09.02.09 kl 19:29
Uten å kommentere videre om papegøyeciklide, literstørrelse osv...
Ja, kampfisken vil nok fortsette med å føle seg utrygg. Den er vant til å være aleine.
Mere planter kan ha positiv effekt.
Ja, kampfisken vil nok fortsette med å føle seg utrygg. Den er vant til å være aleine.
Mere planter kan ha positiv effekt.
Postet 09.02.09 kl 19:29
masse gjemmesteder som de andre sier, men med så lite akvarium (I denne sammenhengen) så ser jeg for meg at cikliden vil være et konstant stressmoment for kampfisken uansett? Stress = redusert immunforsvar = sykdom som venter på å skje
For å ikke nevne at du vet aldri hva cikliden finner på, jeg har ingen erfaring med den typen fisk, men jeg har erfaring med at rovfisk (som ciklider er) plutselig etter lang tid blir uvenner med hva nå enn annet som er i akvariumet.
-F.eks hadde jeg to oskarer som etter et halvår plutselig bestemte seg for at den relativt store ferskvannsreka mi med lange klør var nam nam, å se oskaren svømme rundt med reka halveis i gapet var et tragikomisk syn.
For å ikke nevne at du vet aldri hva cikliden finner på, jeg har ingen erfaring med den typen fisk, men jeg har erfaring med at rovfisk (som ciklider er) plutselig etter lang tid blir uvenner med hva nå enn annet som er i akvariumet.
-F.eks hadde jeg to oskarer som etter et halvår plutselig bestemte seg for at den relativt store ferskvannsreka mi med lange klør var nam nam, å se oskaren svømme rundt med reka halveis i gapet var et tragikomisk syn.
Postet 09.02.09 kl 19:36
erfaringsmessig så syns jeg ikke kampfisk er så veldig tøffe av seg. jeg hadde også en som døde en gang etter at jeg flyttet den fra 30 liter til 120 liter. etter noen dager gjemsel bak en rot så døde den. etter det har jeg bare kjøpt kampfisk som allerede går i store kar og gjerne med omtrent samme type beboere som den vil få hos meg.
men jeg ser i et annet innlegg at cikliden din er ganske vilter av seg så er jo ikke så rart at kampfisken er redd når det plutselig kommer en som er 4-5 ganger større og som raser rundt og pøbler.
men jeg ser i et annet innlegg at cikliden din er ganske vilter av seg så er jo ikke så rart at kampfisken er redd når det plutselig kommer en som er 4-5 ganger større og som raser rundt og pøbler.
Postet 09.02.09 kl 19:36
Burde jeg da heller flytte kampfisken tilbake til en vanlig bolle som jeg pleide å ha den i før jeg skaffet akvariumet, kanskje den vil ha det bedre der til tross?
Ifølge damen på dyrebutikken var cikliden rolig og det ville gå bra i et "stort" akvarium på 110 liter mente hun.. Men dere mener altså det blir for lite? Burde jeg da heller kvitte meg med cikliden kanskje? er vel ingen "bytterett" på dem.... hehe..
Ifølge damen på dyrebutikken var cikliden rolig og det ville gå bra i et "stort" akvarium på 110 liter mente hun.. Men dere mener altså det blir for lite? Burde jeg da heller kvitte meg med cikliden kanskje? er vel ingen "bytterett" på dem.... hehe..
Postet 09.02.09 kl 19:41
Postet 09.02.09 kl 19:45
Postet 09.02.09 kl 19:48
de fleste ansatte i dyrebutikker har lite peiling, og fiskene de selger går vel som oftest i 60liter, så for dem virker det vel logiskt at et dobbelt så stort kar er bra.
Løsningen er vel å selge/gi bort bråkmakeren, eller å flytte kampfisken. Jeg har min i en 3 liter intill jeg har kjørt inn 160litern min, og den har ingen problemer med det. Bedre med en lykkelig fisk i et lite volum vann enn en konstant stressa fisk i stort volum vann? Kampfisk er også lite glad i strøm i min erfaring(vann, ikke elektrisitet :P) så det kan også være en faktor.
i værste fall så tar sikkert dyrebutikken tilbake fisken gratis, det var vel ikke verdens største pengesluk
Løsningen er vel å selge/gi bort bråkmakeren, eller å flytte kampfisken. Jeg har min i en 3 liter intill jeg har kjørt inn 160litern min, og den har ingen problemer med det. Bedre med en lykkelig fisk i et lite volum vann enn en konstant stressa fisk i stort volum vann? Kampfisk er også lite glad i strøm i min erfaring(vann, ikke elektrisitet :P) så det kan også være en faktor.
i værste fall så tar sikkert dyrebutikken tilbake fisken gratis, det var vel ikke verdens største pengesluk
Postet 09.02.09 kl 19:50
Postet 09.02.09 kl 19:53
Postet 09.02.09 kl 20:01
Tror ikke helt du vet hvor stor fisken din blir. Jeg har sett voksne individer og di var rimelig store. Å sette en fisk av den str i en 110L er som å sperre deg inne på et bøttekott. Større cikider generelt trenger mer plass enn hva du her tilbyr. Ta fisken tilbake til butikken og si at det ble gitt feil informasjon fra demmes side når du kjøpte fisken og at du ønsker å bytte i noe annet. Les gjerne om fiskene du ønsker å kjøpe her i basen FØR du kjøper dem. Der kan du også se hvilke andre fisk den går greit sammen med og andre har sammen med. Lykke til
Postet 09.02.09 kl 20:12
Det virker som om kampfisk helst vil være den dominerende fisken i akvariet for å trives i et selskapsakvarium. Det vil si at du bør velge små, snille arter, men sørg for at de er av det raske slaget slik at de rekker å stikke av om kampfisken finner ut at han vil jakte litt. Selv har jeg en stim stjernedanioer sammen med min og det fungerer bra. Snille bunnfisk som corydoras og kuhliiåler fungerer også bra. Jeg har kuhliier i mitt kar.
Synes det er veldig interessant å holde kampfisk i et større kar der den kan trives og får lov til å utforske og bruke sin nysgjerrighet. Min går nå i en 125 liter og den er mye mer i aktivitet nå enn da den bodde midlertidig i en 15 liter. Mye morsommere å følge med på for meg også
Synes det er veldig interessant å holde kampfisk i et større kar der den kan trives og får lov til å utforske og bruke sin nysgjerrighet. Min går nå i en 125 liter og den er mye mer i aktivitet nå enn da den bodde midlertidig i en 15 liter. Mye morsommere å følge med på for meg også
Postet 10.02.09 kl 00:02
Postet 10.02.09 kl 09:11