Hvem vil være venn med min kampfisk-hann?

Nå har jeg hørt så mye forskjellig fra de på dyrebutikken mot fra hva jeg leser her, så nå trenger jeg et ordentlig svar..
Hvilke fisker kan jeg ha sammen med kampfisk-hannen min?
Det kommer ann på str. på karet ditt. Hvor stort har du ?

Om akvariumet er stort nåkk finnes det mange som passer i lag, men om du har han i en liten gullfiskbolle kan han ikke få noen venner.
Plussmedlem
En stor gruppe kuhlii er et trygt valg. Morsomme er de også
(Men da bør du ha sand i karet.)
akvariumet er på 110 liter og er ganske godt beplantet med steiner, huler og røtter til å gjemme seg. men jeg har nettop satt det opp så plantene er relativt små enda.
jeg har min med kardinaltetra, rødmunnstetra og sorte neontetra.
du kan også gå inn på profilen til kamfisken: og se på listen: Andre har fisken sammen med:
noen som ikke er større enn kampfisken burde være et sted å starte på ved valg av mer fisk. Pass også på at du ikke skaffer finnenappere. Kampfisken kommer fra sør-øst asia, så det kan jo være greit å se etter fisker fra samme område, Loomis nevner kuhlii som er fra samme område, de er et bra valg, men de holder seg omtrent utelukkende på bunnen, det bør også være veldig fin grus eller sand tror jeg. Venusfisk er små asiatiske karper som er lette å holde og hardføre på temperatur (finn dem i fiskebasen, orker ikke å linke )
Jeg har planer om å ha de sammen med min kampfisk, har ikke hørt noe negativ tilbakemelding på det enda.
Inaktiv bruker
hva med noen kampfisk damer da ?
david g
hva med noen kampfisk damer da ?

jeg foreslo faktisk det i en annen tråd her, men det var egentlig halvseriøst, må vites at hannene er veldig pågående på hunner og kan stresse dem ihjel, en hanne må ihvertfall ha 4-5 hunner ville jeg ha sagt.
jeg vil nok ikke kjøpe noen hunner til han ettersom at det kommer til å bli stressende både for han selv og for dem og fordi de lett kan begynne å sloss..
Plussmedlem
Malvinka
du kan også gå inn på profilen til kamfisken: [URLBLOCK1] og se på listen: Andre har fisken sammen med:

På den listen er det så mange meget tvilsomme blandinger at den ikke bør være en fasit på hva som er fornuftig.
Inaktiv bruker
bare et forslag

ps.hva med en stor stim med corydoras di er både snile og går oså greit sammen med kampfisk ?
jeg har planer om å skaffe noen corydoras litt senere når akvariumet er blitt mer "fiskevennlig" for dem har bare hatt det noen dager enda.

venusfisker er også aktuelle, med mindre disse er finnenappere slik som mange tetra-arter er?
Dersom du bare har hatt karet i noen dager, har du en del vannbytter i vente

Anbefaler deg å lese litt om hva som foregår i akvariet og filteret både her og her
Hvor lenge siden er det du satte opp akvariet, siden du sier at du nettopp har satt det opp og plantene er så små enda?
Det kan være at du må vente en stund med å sette inn fisk i karet. Men du har kanskje allerede kjøpt kampfisken?
Loomis
[QUOTE=Malvinka]du kan også gå inn på profilen til kamfisken: [URLBLOCK1] og se på listen: Andre har fisken sammen med:

På den listen er det så mange meget tvilsomme blandinger at den ikke bør være en fasit på hva som er fornuftig.

Det er et sted å starte for å få tips og så kan man finne noen man kan tenke seg og spørre/lese videre
Akvariumet har stått oppe i 5 dager, kampfisken min som har levd i en bolle fikk hoppe rett oppi etter å ha puttet i både aquasafe og noen tabletter med bakterier (eller noe) mens jeg kjøpte to algespisere og en stor papegøye ciklide idag (cikliden skal byttes inn siden jeg ikke visste at den trenger større plass og den går dårlig med kampfisken min)
Fem dager?? Da bør du straks slutte med fiskekjøpene dine, ellers får du (eller fiskene) problemer. Lever tilbake papegøyecikliden, men IKKE ta med noen ny fisk hjem. Få tilgodelapp!

Anbefaler at du leser denne tråden med en gang. Det er viktig å vite for alle nybegynnere. Innlegget jeg linker til har jeg skrevet, les det nøye, men les helst hele tråden for å få med deg sammenhengen.
det smarteste hadde sikkert vært å satt kampfisken tilbake i en bolle til akvariumet har kjørt seg inn, selv om det er noe motsigende. I akvariumsbutikker sier de at karet skal kjøres inn en uke, folk med peiling vil sikkert si en måned. Personlig så skal jeg la det stå en 2-3uker.

venusfisk er forøvrig en type karper, ikke tetra såvidt jeg forstår, er det ikke sånn at tetraer er bare fra søramerika?
tusen takk, mye av dette visste jeg ikke fra før! jeg har ikke besøkt dette forumet før idag og har bare rådført meg hos de e i dyrebutikken som sa jeg burde vente 2-3 dager etter å ha fyllt på vann med å kjøpe fisker... Kampfisken som er såppas hardfør etter å ha bodd i en bolle med stadig utskifting av vann derimot tålte jo overgangen bra, men jeg visste ikke at man burde ta såppas mange prøver o.l. før anskaffelse av fisker!

da vet jeg det, men vet fortsatt ikke hvilke fisker jeg bør skaffe når akvariet er klart! ellers takk igjen for alle nyttige svar!
Du har jo 4 uker på deg nå til å lese og finne ut hva slags fisk du vil ha

Under "Kunnskap" på toppen av siden finner du fiskebasen, hvor du kan søke på fisk som passer ditt akvarium og lese om de forskjellige fiskene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap