Hvilket kjønn evt art er kampfisken min?

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut om kampfisken min, som ble solgt som en hunkampfisk egentlig er en hann, kortfinnet kampfisk?

Den er mye større enn alle de andre hunnene mine. Har hatt den sammen med en annen hann og det ble jaget som alle de andre damene.
Men nå begynner jeg å lure på om det er en hann. Jeg har den sammen med alle hunkampfiskene mine i en 17 liter. I dag var det plutselig kommet et ordentlig forseggjort skumrede, noe jeg synes er veldig rart siden det i utgagspunktet bare er hunner der.

Jeg legger ved noen bilder av fisken, så håper jeg noen kan fortelle meg helt sikkert om dette er en hun eller en kortfinnet hankampfisk.
Den eneste måten å vite 100% sikkert om det er en hunn, er hvis du kan gjennomlyse den og ser eggstokker (går ikke med din siden den er for mørk) eller hvis du ser den legge egg.

Hunner kan bygge skumreder, så det er ingen garanti for at det er hann. Hunner nå til dags har blitt avlet frem for å være like fargerike som hannene, og denne lille, hvite kvisen man skal se når hunner er klare til å legge egg ser man også ofte hos hanner (men dette regnes som oftest som en feil i utseendet hans).

Mange hunner viser seg også frem som om de er hanner, og kan være like aggressive som hanner.

Så dessverre er det helt umulig å si hvilket kjønn den er basert på bilder. Med mindre du finner egg i skumredet ville jeg gått utifra at det er en hunn siden det er det den ble solgt som.
Det du kan gjøre er å se om denne kampfisken har en eggleder. Den kan ikke ses på bildene fordi brystfinnene er i veien (de to små smale).

Hvis jeg skal satse, setter jeg mine penger på at dette er en VT hunn.
Hvis det er den hvite prikken du mener med eggleder er den ingen garanti for at den er en hunn. Den sees så ofte hos hanner at den har blitt klassifisert som utstillingsfeil.
ja, har hørt at det har forekommet. Men hos meg har jeg ikke opplevd det, enda.
Hvis du lurer på om det er en annen art enn den siamesiske, prøv denne:

Betta identification
Jeg har heller ikke opplevd det, men siden jeg har hørt det fra oppdrettere regner jeg det som ganske pålitelig info.
Ser ut som ei ganske flott hue i mine øyne.
Ser ut som en VT plakat hann kampfisk for meg dette da, har selv hatt en VT plakat som var knall lik denne.
hehe. jeg har fem stk. VT hunner som også er helt like :p
Så fint for deg, men jeg tror dette er en hann.
skal vi sloss hehe

Det anette kan gjøre er å sette denne kampfisken sammen med en annen hann. (da i ett fødekar) Så kan hun se hva reaksjonen er.
Vi skal sloss vettu.
Enig bare å sette den sammen en hann og se reaksjonen.
Her står det litt om kjønnsbestemmelse på kampfisk. Ikke det enkleste tydeligvis, og få sikre tegn å gå etter.
Tusen takk for kjempe mange gode tips. Skal prøve å komme til bunns i dette. Er det fler tips der ute takker jeg på forhånd
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap